فوری
به گزارش پترومتالز، مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در خصوص پروژه مهم جانجا و آخرین اقدامات انجام شده در این پروژه توضیحاتی ارائه داد.
مرتضی علی اکبری، مدیر عامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در خصوص پروژه مهم جانجا و آخرین اقدامات انجام شده در این پروژه گفت: در پروژه جانجا به عنوان بزرگترین معدن مس کشور، فعلا کارهای باطله برداری در حال انجام است که برای این کار ۳ سال پیش بینی کردهاند، پس از باطلهبرداری میتوانیم وارد بخشهای نیمه صنعتی و صنعتی بابت استحصال و بهرهبرداری شویم.
وی گفت: این پروژه، در مرحله اول ۳ فاز معدن کاری و باطله برداری دارد که فاز اول آن ۲۰ میلیون تن است، در مشارکت فاز نخست جانجا، خوشبختانه شرکت معدنکار تجلی که ۴۰ درصد آن متعلق به شرکت است، برنده این مناقصه شد و درحال حاضر ماشینآلات در منطقه مستقر شده اند و کارها به خوبی پیش میرود.
به گفته وی، در فازهای ۲ و ۳ میزان باطله برداری تا حدود ۶۰-۷۰ میلیون تن خواهد رسید، که احتمالا در ادامه همشرکت معدنکار بتواند فعالیت مربوط به باطلهبرداری را انجام دهد.
۴۰ درصد درآمد باطله برداری جانجا به حساب تجلی واریز میشود، چرا؟
علی اکبری افزود: نکته حایز اهمیت تا این مرحله این است که ۴۰درصد، درآمد حاصل از باطله برداری توسط شرکت معدن کار ، متعلق به تجلی است، از طرف تجلی سهامدار جانجا بوده و شرکت در افزایش سرمایه جانجا برای تجلی سودآوری خواهد داشت.
وی گفت: پروژه جانجا که کنسرسیوم بین چندین شرکت معتبر کشور در حال اجراء میباشد با محوریت و تجارب ارزنده آقای دکتر سعدمحمدی که در صنعت نامی شناخته شده و معتبر است، به خوبی پیش میرود.
این مقام مسئول در شرکت تجلی گفت: گرچه بهرهبرداری کامل جانجا در سال ۱۴۰۶ اتفاق میافتد، ولی ما هر زمان به ماده معدنی دست پیدا کنیم، میتوانیم تولید کنسانتره را آغاز کنیم که به نظر میرسد که طی ۲-۳ سال آینده قطعا به بهرهبرداری و سودآوری میرسیم که همه آن سود میتواند صرف توسعه و تکمیل شرکت شود.
وی ادامه داد: به هر حال این پروژه، سهامدارانی همچون چادرملو، گلگهر، گهر زمین و معادن فلزات و تجلی و غدیر دارد و قطعا منابع لازم برای تزریق به پروژه وجود دارد ، البته با پایان باطله برداری باید از منابع دیگری مانند انتشار اوراق در بورس و سایر منابع استفاده کنیم. برای تامین منابع از بازار و فروش اوراق هم قطعا فروش بلوکی خواهد بود، به طوری که به بازار سرمایه به جهت عرضههای ما خللی وارد نشود.
قیمت حاملهای انرژی افزایش یابد به یک شرط
از علی اکبری پرسیدیم که افزایش نرخ گاز سوخت چه میزان بر پروژههای شرکت تاثیر گذار است که گفت: در خصوص افزایش نرخ گاز، به طور کلی در زنجیره فولاد، در تولید آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه اصلی، نیاز بیشتری به گاز وجود دارد، ولی در سایر زنجیره فولاد، ساخت فولاد، نورد، گندله یا کنسانتره نیاز به گاز کمتری است، در نتیجه برای آهن اسفنجی که یک ماده حیاتی محسوب میشود، گاز مصرف بیشتری دارد و میتواند بخشی از قیمت تمام شده را بیشتر از سایر زنجیره افزایش دهد.
وی در پایان تصریح کرد: پیشنهاد من، به عنوان یک فعال در بخش سرمایهگذاری این صنعت، این است که قیمت حاملهای انرژی آزاد شوند ولی شرط آن این است که قیمتها هم دستوری نباشد، قیمتها هم آزاد و در اختیار تولید کننده باشد و عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ محصولات باشد. به این اعتقاد داریم که در کشور همه چیز را اگر در اختیار عرضه و تقاضا بگذاریم، قطعا خودشان را متوازن میکنند و با قیمت جهانی تطبیق میدهند، ولی تا زمانی که این اتفاق نیفتاده است، به نفع واسطه ها و به زیان تولید کننده بوده است.
لینک کوتاه:
https://enfnews.com/?p=10936