enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

نکاتی کلیدی راجع به صادرات و واردات فولاد و سنگ آهن چین/سرایت بیماری چینی

محسن احمدی؛ سردبیر پترومتالز: در ۸ ماهه نخست سال جاری میلادی (از ابتدای ژانویه تا انتهای آگوست ۲۰۲۳)، صادرات فولاد چین با افزایش ۲۸.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵۸.۷۹ میلیون تن رسیده و همزمان واردات فولاد چین با کاهش ۳۲.۱ درصدی به ۵.۰۶ میلیون تن رسیده است. در واقع در این دوره، خالص صادرات فولادی چین (حجم صادرات منهای واردات)، رشد ۴۰ درصدی نسبت به ۸ ماهه نخست سال گذشته داشته و چینی‌ها با مزیت قیمتی خود، سهم بازار خود را افزایش داده‌اند و باعث کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد شده‌اند.

در ماه آگوست ۲۰۲۳، صادرات فولاد چین ۸.۲۸ میلیون تن بوده که رشد ۳۴.۶ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. کمبود تقاضای مصرفی در داخل چین باعث شده تا صادرات فولاد این کشور در ماه آگوست، دومین میزان بزرگ ماهانه از ابتدای سال جاری را تجربه کند. واردات فولاد چین نیز در ماه آگوست تنها ۶۴۰ هزار تن بوده که ۲۸.۳ درصد کمتر از ماه مشابه سال قبل است.

نکته مهم دیگر این است که در ماه آگوست ۲۰۲۳، واردات سنگ آهن چین ۱۰۶.۴۲ میلیون تن بوده که بالاترین میزان واردات ماهانه در ۳۴ ماه گذشته (از اکتبر ۲۰۲۰) است! چینی‌ها پیش از آغاز فصل افزایش تقاضا برای فولادهای ساختمانی که به‌طور سنتی ماه‌های سپتامبر و اکتبر است، واردات سنگ آهن را افزایش داده‌اند. در ۸ ماهه نخست امسال نیز واردات سنگ آهن چین در مجموع ۷۷۵.۶۶ میلیون تن بوده که رشد ۷.۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

برنامه دولت چین برای کنترل تولید فولاد در سال ۲۰۲۳ هنوز عملیاتی نشده است و این امر باعث عدم کاهش تقاضا برای سنگ آهن شده است. همزمان با افزایش تولید فولاد در چین، بهبود اقتصادی پساکروناییِ وعده داده‌شده در این کشور نیز محقق نشده است و تقاضا برای محصولات فولادی پایین بوده است. این امر باعث شده تا فولادسازان چینی به صورت مداوم مازاد عرضه خود را به بازارهای خارجی تزریق کنند.

تمهیدات و برنامه‌های حمایتی دولت چین، از وقوع بحران تمام‌عیار در بخش مسکن این کشور جلوگیری کرده اما مشکلات انبوه‌سازان را به تمامی حل نکرده و باعث رونق بخش مسکن نیز نشده است. این امر باعث شده تا تقاضا برای محصولات فولادی در چین همچنان کمتر از حد انتظار باقی بماند. در واقع بیماری چینی بازار فولاد به سایر بازارهای جهانی سرایت کرده و یکی از تبعات این سرایت، کاهش قیمت‌های جهانی محصولات فولادی بوده است.

در جدول زیر مختصات مهم صادرات و واردات فولاد و سنگ آهن چین را ببینید:

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=11654

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =