فوری
امروز شنبه ۱۸ شهریور در حالی که رکود در بازار آهن اسفنجی به اوج رسیده بود، برای ۲۰ هزار تن آهن اسفنجی مجتمع فولاد غدیر نیریز حدود ۵۰ هزار تن تقاضا روی تابلوی بورس کالا ثبت شد و معاملات آهن اسفنجی این شرکت با قیمت ۱۲۹۵۷ تومان به ازای هر کیلو و ۵.۳ درصد بالاتر از قیمت پایه انجام شد. پترومتالز در این گزارش سعی دارد از علت موفقیت فولاد غدیر نیریز در حوزه فروش رمزگشایی کند. واقعیت این است که از ابتدای سال جاری تاکنون، علیرغم یک ماه محدودیت برق و توقف تولید، حجم معاملات آهن اسفنجی فولاد غدیر نیریز در بورس کالا ۳۸۹ هزار تن بوده است که رشد ۸۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان میدهد. تقاضا برای آهن اسفنجی این شرکت نیز در این دوره بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است. این دستاوردها اتفاقی نیست و ماحصل بازاریابی دوسویه و نگاه علمی به حوزه بازاریابی است.
بررسی پترومتالز نشان میدهد که نگاه فولاد غدیر نیریز به حوزه فروش محصولات بر اساس رویکرد بازاریابی دوسویه یا دوسوتوانی (Ambidextrous Marketing) بوده است؛ بدین ترتیب که این شرکت همزمان بر مشتریمداری و بازارمحوری تمرکز کرده است. این شرکت از یک طرف از طریق شاخصهایی نظیر کیفیت محصول و تحویل بهموقع، رضایتمندی مشتری را کسب کرده و از سوی دیگر رویکردی بازارمحور نیز داشته و فرصتهای بازار را به خوبی کشف و از آنها بهرهبرداری کرده است. نتیجه این بازاریابی دوسویه، این بوده که در یک بازار رکودی و در شرایط عرضههای تکلیفی و دستوری، فولاد غدیر نیریز توانسته در فروش عملکرد موفقی داشته باشد.
فروش تمام محصولات از طریق بورس کالا
فولاد غدیر نیریز کل فروش محصولات خود را در جهت حداکثرسازی شفافیت از مسیر بورس کالا انجام میدهد و همزمان مواد اولیه خود را نیز از بورس کالا خریداری میکند. این مدل میتواند الگویی برای سایر شرکتهای زنجیره آهن و فولاد شود تا از این طریق، شفافیت معاملات به حداکثر برسد.
رشد ۸۰ درصدی تأمین نیاز بازار
از ابتدای سال جاری تا ۱۸ شهریور، فولاد غدیر نیریز ۳۸۹ هزار تن آهن اسفنجی از طریق بورس کالا به بازار داخلی تزریق کرده که با وجود محدودیتهای برق، رشد ۸۰ درصدی حجم معاملات این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان میدهد. میزان عرضه آهن اسفنجی فولاد غدیر نیریز در این مدت ۳۸۹ هزار تن بوده که ۱۰۰ درصد آن معامله شده است. گفتنی است حجم معاملات آهن اسفنجی این شرکت در مدت مشابه سال قبل، ۲۱۶ هزار تن بوده است.
در مدت سپری شده از سال جاری، سهم فولاد غدیر نیریز از کل معاملات آهن اسفنجی ۱۰ درصد بوده است که عدد قابل توجهی محسوب میشود. نسبت حجم عرضه به حجم معاملات نیز برای آهن اسفنجی این شرکت ۱۰۰ درصد بوده است؛ در حالی که نسبت حجم عرضه به حجم معاملات برای تمام شرکتهای دیگر به استثنای فولاد غدیر نیریز، در مجموع ۸۲ درصد بوده است.
همچنین تقاضا برای آهن اسفنجی فولاد غدیر نیریز از ابتدای امسال تا ۱۸ شهریور روی تابلوی بورس کالا ۸۴۷ هزار تن بوده که رشد بیش از ۱۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان میدهد. این شاخصها نشان میدهد که آهن اسفنجی فولاد غدیر نیریز به محبوبترین محصول در بازار آهن اسفنجی کشور تبدیل شده است.
لینک کوتاه:
https://enfnews.com/?p=11669