enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

ابراهیمی: فولاد خوزستان لیدر بازار آهن اسفنجی می‌شود

مهندس امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان در گفت‌وگو با پترومتالز اظهار داشت: شرکت فولاد خوزستان در آستانه افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه مگامدول احیاء مستقیم در کشور قرار دارد و با بهره‌برداری از زمزم ۳، این شرکت به بزرگ‌ترین بازیگر بازار آهن اسفنجی ایران تبدیل می‌شود. همچنین این شرکت، بیش از ۲۰۰ پروژه به ارزش بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف از اسلب عریض گرفته تا تولید برق و پروژه‌های زیست‌محیطی در دست اجرا دارد که باعث توسعه پایدار و اشتغال‌آفرینی گسترده توسط فولاد خوزستان خواهند شد.

به گزارش پترومتالز، مهندس ابراهیمی گفت: کارخانه زمزم ۳ آماده بهره‌برداری است و با به مدار آمدن این پروژه عظیم، علاوه بر خودکفایی و رفع نیاز فولاد خوزستان، بخش قابل توجهی از نیاز صنعت فولاد کشور به آهن اسفنجی نیز توسط این شرکت تأمین خواهد شد. این ابرپروژه با ظرفیت تولید سالانه ۱ میلیون و ۷۶۰ هزار تن آهن اسفنجی و قابلیت افزایش تولید تا 2.2 میلیون تن در سال، شرکت فولاد خوزستان را به لیدر بازار آهن اسفنجی ایران تبدیل می‌کند.

سرمایه‌گذاری فولاد خوزستان در بالادست و پایین‌دست زنجیره فولاد

مدیرعامل فولاد خوزستان خاطرنشان ساخت: شرکت فولاد خوزستان با یک جامعه آماری ۱۶ هزار نفری و گستردگی جغرافیایی از شرق تا غرب ایران، بزرگترین تأمین‌کننده شمش فولادی کشور و بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد کشور است و در سنوات اخیر سهم ۳ درصدی از ارزآوری کشور را به خود اختصاص داده است. در حوزه بالادست فولاد خوزستان طی یک سال گذشته دو معدن را در زنجان و کردستان تملک کرده است. بر همین اساس، معدن سنگ آهن گوزل‌دره به عنوان نخستن معدن سنگ آهن با مالکیت ۱۰۰ درصدی فولاد خوزستان، در مردادماه سال جاری به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: شرکت فولاد خوزستان همچنین با پروژه اسلب عریض وارد حوزه تولید محصولات های‌تِک و گریدهای آلیاژی خواهد شد. سعی بر این است که تا پایان سال جاری پیشرفت این پروژه را به ۴۰ درصد برسانیم و تا پایان سال ۱۴۰۳ این پروژه استراتژیک به بهره‌برداری خواهد رسید. ورود به بازار اسلب عریض و همین‌طور ورق عریض برای فولاد خوزستان اهمیت بسیار زیادی دارد و بر این اساس، تا پایان سال جاری تکلیف تملک اکسین را مشخص می‌کنیم و یا پروژه تولید ورق عریض را در فولاد خوزستان کلید می‌زنیم.

مهندس ابراهیمی افزود: در دوره محدودیت‌های برق ما آسیب زیادی دیدیم و طی نیمه نخست سال جاری، ۵۴۰ هزار تن از تولید فولاد برنامه‌ریزی‌شده خود را از دست دادیم، اما در عین حال، تهدید را به فرصت تبدیل کردیم و ظرفیت تولید فولاد خوزستان را از 3.8 میلیون تن به ۴ میلیون تن افزایش دادیم.

ابراهیمی تصریح کرد: فولاد خوزستان که حدود نیم قرن از عمر آن می‌گذرد، در سالیان آتی بر نوسازی، نوآوری و توسعه تمرکز خواهد کرد. در سالیان آینده، سایت فولادسازی شرکت فولاد خوزستان را به‌طور کامل نوسازی خواهیم کرد و کوره هفتم نیز در فولاد خوزستان احداث خواهد شد. بدین ترتیب، بسترهای لازم برای توسعه پایدار و نقش‌آفرینی این شرکت در دهه‌های آینده مهیا خواهد شد. احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۲۰ مگاواتی که قابلیت توسعه به ۱۰۰۰ مگاوات را دارا خواهد بود و همین‌طور پروژه پلنت اکسیژن ۴ نیز به پایداری تولید در شرکت فولاد خوزستان کمک خواهد کرد.

اجرای پروژه‌های بزرگ زیست‌محیطی 

مدیرعامل این شرکت بیان داشت: شرکت فولاد خوزستان طی یک سال اخیر ۱۴۰۰ میلیارد تومان در پروژه‌های زیست محیطی سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت، اولین شرکت فولادی در ایران است که پساب‌های صنعتی خود را وارد سیکل بازچرخانی نموده و میزان مصرف آب از منابع طبیعی را کاهش داده است. با بهره‌برداری از پروژه بازچرخانی پساب صنعتی که در تیرماه سال جاری صورت گرفت، ۶۰ درصد از پساب شرکت مجدد به سیکل تولید باز می‌گردد و سبب کاهش وابستگی به منابع طبیعی می‌شود. همچنین فولاد خوزستان برای اولین بار در کشور، پروژه «توری باد» یا «حصار باد» را در دست اجرا دارد که این پروژه با مهار گرد و غبار، کاهش ۸۵ درصدی آلودگی را به دنبال خواهد داشت. این پروژه عظیم در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به سرعت تکمیل خواهد شد.

این گفت‌وگو در ویژه‌نامه پترومتالز برای سمپوزیوم فولاد 1402 منتشر شده است.

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=13420

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 4 =