enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

روند قیمت آهن اسفنجی در ایران​/ جولان عرضه‌های بدون مشتری + نمودار

به گزارش اقتصاد، نفت و فلزات نیوز، در هفته جاری قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا نسبت به هفته گذشته ۳۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۲۱۶۶ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده رسید. در هفته جاری، ۳۴۱ هزار تن آهن اسفنجی و بریکت در بورس کالا عرضه شد که ۸۶ درصد آن مشتری نداشت! نسبت قیمت آهن اسفنجی به شمش فولادی نیز همچنان در کف تاریخی قرار دارد.

محدودیت‌های برق فولادسازان از اواخر هفته گذشته به اوج خود رسیده و این امر باعث شده تا بازار آهن اسفنجی در بدترین وضعیت ممکن قرار گیرد. تقاضا برای آهن اسفنجی شدیداً کاهش یافته و در هفته جاری تنها کمتر از ۴۸ هزار تن، معادل ۱۴ درصد حجم عرضه‌های آهن اسفنجی و بریکت در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

در حالی که حجم آهن اسفنجی مازاد در کشور به بالاترین حد رسیده، عوارض صادراتی ۵ درصدی و الزام به رفع تعهد ارزی با نرخ نیمایی باعث شده تا صادرات آهن اسفنجی نیز کاهش شدیدی را تجربه کند. در سه ماهه نخست امسال، در حالی که تولید آهن اسفنجی کشور حدود ۱۳ درصد افزایش یافته، صادرات آن با کاهش ۱۵ درصدی مواجه شده است.

نسبت قیمت آهن اسفنجی به شمش فولادی (با احتساب قیمت شمش در هفته گذشته) ۵۳.۵ درصد است که این نسبت همچنان در کف تاریخی قرار دارد.

هفته جاری، چهاردهمین هفته‌ متوالی در سال جاری است که بخشی از آهن اسفنجی عرضه‌شده، معامله نمی‌شود.

تهیه‌شده با همکاری اسپاد فولاد تأمین‌کننده مواد اولیه کارخانجات صنعت فولاد کشور

روند قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا را در نمودار زیر ببینید:

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=22242

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 12 =