enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

روند قیمت آهن اسفنجی در ایران​/ روزگار کف‌شکنی! + نمودار

به گزارش اقتصاد، نفت و فلزات نیوز، در هفته جاری قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا نسبت به هفته گذشته ۱۰۳ تومان به ازای هر کیلو معادل ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۱۲۰۶۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده رسید. در هفته جاری نیز درست مثل هفته گذشته، ۸۶ درصد حجم کل عرضه آهن اسفنجی مشتری نداشت! نسبت قیمت آهن اسفنجی به شمش فولادی نیز برای نخستین بار وارد کانال ۵۲ درصدی شد و کف تاریخی جدیدی را به ثبت رساند!

در اوج گرمای تابستان، محدودیت‌های شدید برق فولادسازان باعث محو تقریبی تقاضا از بازار آهن اسفنجی شده است. در هفته جاری از ۳۲۸ هزار تن آهن اسفنجی عرضه‌شده در بورس کالا، کمتر از ۴۷ هزار تن معامله شد.

نسبت قیمت آهن اسفنجی به شمش فولادی (با احتساب قیمت شمش در هفته گذشته) ۵۲.۷ درصد است که پایین‌ترین میزان در تاریخ معاملات بورس کالا است. برای مقایسه، در هفته گذشته نسبت قیمت تحویل درب کارخانه آهن اسفنجی به شمش فولادی در هند ۶۷.۳ درصد بوده است. هند در سالی مالی گذشته خود، بیش از ۵۲ میلیون تن آهن اسفنجی تولید کرد و بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در دنیا است. ایران بعد از هند، دومین تولیدکننده بزرگ آهن اسفنجی در جهان است.

هفته جاری، پانزدهمین هفته‌ متوالی در سال جاری است که بخشی از آهن اسفنجی عرضه‌شده، معامله نمی‌شود.

تهیه‌شده با همکاری اسپاد فولاد تأمین‌کننده مواد اولیه کارخانجات صنعت فولاد کشور

روند قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا را در نمودار زیر ببینید:

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=22540

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =