enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

روند قیمت شمش فولادی در ایران/ بازار فولاد در مخمصه + نمودار

به گزارش اقتصاد، نفت و فلزات نیوز، در هفته جاری قیمت شمش فولادی در بورس کالا نسبت به هفته گذشته ۱۷۹ تومان به ازای هر کیلو معادل ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۲۳۰۵۸ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده رسید. در هفته جاری، قیمت شمش فولادی در بورس کالا برای چهارمین هفته متوالی در اثر محدودیت‌های برق، سقف تاریخی جدیدی را ثبت کرد. با این وجود، تحت رکود موجود، بازار شمش نیز به یک «بازار نخر» تبدیل شد و با این‌که حجم عرضه‌ها محدود بود، بیش از ۶۵ درصد حجم کلی عرضه‌ها مشتری نداشت!

حجم کل معاملات شمش در هفته جاری کمی بیش از ۲۷ هزار تن و معادل کمتر از ۳۵ درصد کل حجم عرضه‌های صورت‌گرفته بود. محدودیت‌های برق فولادسازان باعث شده بود تا در هفته جاری ۷۸ هزار تن شمش فولادی در بورس کالا عرضه شود اما همین میزان عرضه نیز مشتری چندانی نداشت.

ته بازار فولاد به نوعی بسته است؛ چرا که محصولات طویل فولادی به دلیل رکود بخش ساختمان، تقاضای چندانی ندارند و از آن سو، بازارهای صادراتی نیز در کف قیمت‌ها قرار دارند یا به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و الزام به بازگشت ارز با نرخ نیمایی اصلاً امکان صادرات محصولات فولادی وجود ندارد. به همین دلیل، در اوج اختلال عرضه شمش به دلیل محدودیت‌های برق، بازار با مشکل ضعف تقاضا نیز مواجه شده است. در واقع، بازار فولاد در حال حاضر در مخمصه کاهش همزمان عرضه و تقاضا قرار دارد.

تهیه‌شده با همکاری اسپاد فولاد تأمین‌کننده مواد اولیه کارخانجات صنعت فولاد کشور

روند قیمت شمش در بورس کالا را در نمودار زیر ببینید:

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=22649

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + سه =