enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

پیش بینی قیمت ها در بازار فولاد ایران در هفته جاری (۲۴ تا ۳۰ شهریور)

به گزارش اقتصاد، نفت و فلزات نیوز، در هفته منتهی به ۲۳ شهریور شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. در هفته گذشته، در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار تغییر چندانی نداشت و تنها با افت بسیار جزئی ۵۰ تومانی به ازای هر کیلو، قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) در پایان هفته گذشته به‌طور میانگین به ۲۸۸۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۷۰۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۳۰۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار در مجموع ۱۳۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۴.۹ درصد افزایش یافته است.

هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا، با قیمت میانگین موزون ۲۵۷۲۲ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۸۲۹۴ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۱۳ شهریور ۱۴۰۳، کاهش ۵۷۲ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۲.۱۷ درصدی داشت.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۲۲۵۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۴۴۷۸ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۱۱ شهریور ۱۴۰۳، افزایش ناچیز ۷ تومانی به ازای هر کیلو را نشان می‌دهد.

فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۱۶ شهریور ۱۸.۲ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۵.۶ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا  ۶۱ درصد حجم عرضه‌شده شمش فولادی و ۲۳ درصد حجم عرضه‌شده میلگرد مورد معامله قرار گرفت.

در هفته گذشته در مجموع شاهد کاهش ۳۰۰ تومانی (معادل ۰.۵ درصدی) نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۵۹۹۰۰ تومان به ۵۹۶۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۵۸۵۴ تومان است.

برای بازار داخلی فولاد پیش بینی می‌شود که در هفته پیش‌رو شاهد ثبات نسبی توأم با برخی نوسان قیمت‌ها خواهیم بود. بازار از نزدیک رفع محدودیت‌های برق و افزایش تولید و عرضه محصولات فولادی را نظاره می‌کند و در شرایطی که تقاضای بالایی در بازار دیده نمی‌شود، ممکن است در هفته‌های پیش‌رو برخی از مبادی نسبت به کاهش قیمت‌های فروش خود اقدام کنند. البته قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد نیز در کف چند ساله خود قرار دارد و این عامل نیز ممکن است در هفته‌های پیش‌رو کمی به قیمت‌ها در بازار داخلی فشار وارد کند. از آن سو، مولفه جدید دیگری وارد بازار فولاد ایران شده که در میان‌مدت تأثیر افزایشی بر سطوح قیمت‌ها خواهد داشت. هفته گذشته بالاخره ابلاغیه راه‌اندازی بازار ارز توافقی صادر شد و صادرکنندگان زنجیره فولاد و فلزات دیگر در سامانه نیما ارز خود را عرضه نخواهند کرد. طبق مقررات جدید، صادرکنندگان صنایع زنجیره فلزات می‌توانند ارز صادراتی را خود مصرف کرده و یا به متقاضیان واردکننده در داخل زنجیره فلزات به صورت ارز یا کوتاژ با نرخ توافقی واگذار کنند. انتظار می‌رود با این مصوبه شاهد افزایش صادرات فولاد و کاهش مازاد عرضه در بازار داخلی باشیم.

منبع: فراطرح فولاد

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=25057

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =