enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

مدیرعامل فولاد مبارکه در دیدار با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور چه گفت؟

فولاد مبارکه سال‌هاست که بالاترین سطح جایزه فناوری و نوآوری کشور را به خود اختصاص داده است

به گزارش پترومتالز، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در جلسه با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: امروز فولاد مبارکه با سهم ۱.۵ درصدی از تولید ناخالص ملی و سهم ۴.۵ درصدی از تولید ناخالص بخش صنعت، بزرگترین مجموعه بخش صنعتی و معدنی کشور است و تفاوتی که این شرکت با دیگر شرکت‌های بزرگ و پیشران صنعتی دارد، همکاری آن با سه هزار شرکت بزرگ و کوچک در بالادست و پایین‌دست است که اغلب آن‌ها جزو بزرگترین شرکت‌های صنعتی و معدنی کشور هستند.

وی افزود: به جرات می‌گویم اگر فولاد مبارکه ايجاد نشده نبود، طی سه دهه اخیر و به‌ویژه در دوران تحریم، کمر اقتصاد و صنعت کشور خم می‌شد؛ در حوزه نوآوری و فناوری نیز سال‌های متوالی است که فولاد مبارکه بالاترین سطح جایزه تعالی سازمانی و بالاترین سطح جایزه فناوری و نوآوری کشور را به خود اختصاص داده است.

برنامه‌ریزی فولاد مبارکه برای تولید ورق‌های سیلیکونی و ایجاد ارزش افزوده

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم در شرکت فولاد مبارکه مشغول به کار هستند و این شرکت به صورت غیر مستقیم برای ۴۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است؛ ارزش فعلی سهام فولاد مبارکه در بورس، ۱۰ میلیارد دلار است و این شرکت در سال ۱۴۰۱ به‌عنوان شرکت برتر در شاخص ایجاد ارزش افزوده بوده است.

وی اظهار کرد: همچنین فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ به‌عنوان دومین شرکت برتر در شاخص ایجاد ارزش افزوده معرفی شد و این جایگاه به این دلیل به دست آمده که فولاد مبارکه سنگ آهن را که در حالت اولیه ارزشی معادل ۱۲۰ هزار تومان دارد را به ورق قلع‌اندودی تبدیل می‌کند که ارزش هر تن آن بالای ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است و هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای تولید ورق‌های سیلیکونی است که ارزش سنگ آهن را هزار برابر کرده و این چیزی جز «کیمیاگری» نیست.

طیب نیا خاطرنشان کرد: یکی از مزایای صنعت فولاد در ایران این است که کل زنجیره تولید فولاد داخل کشور است و این صنعت محصولات با ارزش افزوده بالایی را تولید می‌کند؛ این در حالی است که همه فرایند بلوغ در فولاد مبارکه و کسب افتخارات این مجموعه با برنامه‌ریزی‌های دقیق محقق شده و همه دستاوردها به‌صورت واقعی به دست آمده است.

استفاده از تکنولوژی روز دنیا و دنباله‌روی هوشمند از تکنولوژی‌های جدید در فولاد مبارکه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد: فولاد مبارکه استفاده از تکنولوژی روز دنیا و دنباله‌روی هوشمند از تکنولوژی‌های جدید را برای کسب موفقیت‌های خود همواره در دستور کار خود داشته و طی سه دهه گذشته توسعه کمّی در فولاد مبارکه شکل گرفته است.

وی افزود: ما در فولاد مبارکه طی سه سال گذشته چالش‌های صنعت فولاد و زنجیره فولاد را بررسی و به این نتیجه رسیده‌ایم که باید رویکردهای جدید را اتخاذ کنیم تا بتوانیم همچنان در جایگاه خود باقی بمانیم.

طیب نیا عنوان کرد: در این راستا ۵ رویکرد اصلی را در دستور کار قرار داده‌ایم که اولین رویکرد آن استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و به عبارت دیگر تمرکز بر تولید است؛ در کشور ما ظرفیت‌های بالقوه‌ای وجود دارد و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه‌های مختلف صورت گرفته اما مشکلی که وجود دارد، عدم بهره‌برداری درست از این ظرفیت‌هاست.

فولاد مبارکه تنها شرکت فولادی کشور است که در سال گذشته با صددرصد ظرفیت خود فعالیت کرد

وی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر از سرمایه‌های موجود در کشور به خوبی استفاده نمی‌شود و براساس آمار وزارت صمت، تنها از ۴۵ درصد ظرفیت صنعت کشور استفاده می‌شود و این درصد در صنعت فولاد ۶۵ درصد است و ممکن است تا سه سال آینده به دلیل ایجاد ظرفیت‌های جدید، این عدد به کمتر از ۵۰ درصد برسد و از این رو استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها یکی از استراتژی‌های اصلی در شرکت فولاد مبارکه است.

وی ادامه داد: به دلیل محدودیت‌های انرژی در سال ۱۴۰۰، میزان تولید فولاد در کشور روند نزولی پیدا کرد اما فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ موفق شد روند تولید خود را به روند رو به رشدی تبدیل کند؛ فولاد مبارکه تنها شرکت فولادی و تنها صنعت انرژی‌بر کشور است که توانسته در سال گذشته با صددرصد ظرفیت به فعالیت خود ادامه دهد و امسال نیز تولید خود را علی‌رغم افزایش محدودیت‌های انرژی نسبت به سال گذشته افزایش داده است.

طیب نیا اطهار کرد: استراتژی بعدی فولاد مبارکه، توسعه متوازن است و این شرکت توسعه متوازن را جایگزین توسعه کمّی کرده است؛ ما در زنجیره تولید فولاد، تولید محصولات کیفی را در دستور کار قرار داده‌ و توسعه‌ها را به سمت محصولات کیفی سوق داده‌ایم.

فولاد مبارکه به‌دنبال تولید محصولات High Tech، با ارزش افزوده بالاتر و دارای رقابت‌پذیری است

طیب نیا گفت: امروز برای ایجاد ظرفیت تولید ۶۵ میلیون تن فولاد، بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی صورت گرفته و ۱۴۵ میلیون تن مجوز تولید فولاد داده شده است؛ فولاد مبارکه برای اینکه بازار خود را از دست ندهد، به‌دنبال تولید محصولات High Tech، با ارزش افزوده بالاتر و دارای رقابت‌پذیری است.

وی افزود: فولاد مبارکه برای ایجاد زنجیره متوازن تولید، در کنار ده‌ها مجموعه بزرگ کشور به سمت تولید انرژی رفته و تنها مجموعه‌ای است که موفق شد پس از ۱۸ ماه، در سال گذشته اولین توربین نیروگاه سیکل ترکیبی خود را وارد مدار کند و امروز نیز دومین توربین این نیروگاه را وارد مدار کند و از ۹۱۴ مگاوات نیروگاه کلاس F، امروز ۶۰۰ مگاوات آن در مدار قرار گرفته است.

طیب نیا تصریح کرد: علاوه بر این نیروگاه، نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه در فضایی به مساحت هزار هکتار، ۶۰۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد که بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور به صورت متمرکز به‌حساب می‌آید؛ تاکنون ۲۰ مگاوات برق خورشیدی از طریق این نیروگاه در دست بهره‌برداری است و ماه آینده وارد مدار خواهد شد و به‌صورت ماهانه به ترتیب ۲۰ تا ۳۰ مگاوات در مدار قرار خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در حوزه حمل و نقل نیز ۸۰ لوکومتیو، ۵ هزار واگن و ۶۰۰ کامیون برای تسهیل در جابه‌جایی مواد اولیه و تولیدات فولاد مبارکه اضافه شده که البته این امر در راستای توسعه متوازن است و کمبودهایی که باید توسط دیگر دستگاه‌ها برطرف می‌شد را رفع کردیم. این شرکت در حوزه بازچرخانی آب و استفاده از پساب، تاکنون در ۹ شهر اطراف خود سرمایه‌گذاری کرده و در ۶ شهر دیگر نیز پروژه‌هایی را برای تصفیه پساب آن‌ها در سال جاری آغاز کرده است.

توسعه فناوری و نوآوری جزو رویکردهای اصلی فولاد مبارکه طی سال‌های اخیر است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: توسعه سرمایه انسانی سومین رویکرد فولاد مبارکه برای بقاء و پایداری است چراکه برای رقم زدن کارهای بزرگ، نیاز به نیروی انسانی متخصص است که فولاد مبارکه تحقق این امر را با اجرای رویدادهایی در دانشگاه‌ها و پارک‌های علمی و فناوری، ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش و توانمندسازی مربیان و معلمان این مراکز دنبال کرده‌ است.

وی تصریح کرد: توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی، عمرانی و مهم‌تر از همه توسعه فناوری و نوآوری از دیگر رویکردهای فولاد مبارکه است که در این زمینه فرهنگ‌سازی در راس امور قرار دارد، باید از بالاترین مسئولان تا نیروهای خدماتی در کار خود خلاقیت و نوآوری داشته باشند؛ ما ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری را در فولاد مبارکه آغاز کردیم تا همه درک درستی از موضوع داشته باشند و بر این باوریم اتخاذ این رویکرد می‌تواند ما را در دیگر استراتژی‌ها به موفقیت برساند.

طیب نیا گفت: تلاش ما این بوده که با استفاده از این استراتژی‌ها فولادمبارکه را به صنعتی شکست ناپذیر تبدیل کرده و آن را به مجموعه‌ای دوسو توان تبدیل کنیم؛ این شرکت با افزایش تولید، بهره‌وری و سودآوری، به تولید پایدار خواهد رسید تا بتواند محصولات جدید تولید کرده و در حوزه اکتشافات ورود کند؛ این در حالی است که در برنامه چشم‌انداز فولاد مبارکه، ۲۰ درصد درآمد از محل توسعه کسب و کارهای جدید خواهد بود.

فولاد مبارکه همواره از شرکت‌های برتر و بزرگ جهان الگو گرفته‌ است

وی تأکید کرد: برای جاری‌سازی استراتژی توسعه فناوری و نوآوری، شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه را راه‌اندازی و از سال گذشته موفق شدیم این شرکت را با سرمایه‌ای بالغ بر هزار میلیارد تومان به صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر تبدیل کنیم تا بتواند با چابکی بیشتری فعالیت داشته باشد.

طیب نیا در بخش پایانی صحبت های خود افزود: فولاد مبارکه همواره از شرکت‌های برتر و بزرگ جهان الگو گرفته‌ و آن را پیاده‌سازی کرده، به‌گونه‌ای که برای دیگر شرکت‌های کشور پیشران و الگو بوده است؛ گرچه طی صد سال اخیر تحولات صنعت فولاد نسبت به دیگر صنایع، خوب نبوده اما طی دو دهه اخیر اتفاقات جدی در این صنعت رقم خورده است. شاید طی چند دهه قبل، استراتژی تولید فولاد در چین، توسعه کمّی و ظرفیت‌سازی بود اما امروز ۱۰ شرکت اول چین سرمایه‌گذاری خود در حوزه تحقیق و توسعه را ۳۰۰ درصد افزایش داده‌اند؛ این در حالی است که از ۵ شرکت برتر دنیا در حوزه تحقیق و توسعه، ۴ شرکت از کشور چین هستند و بیش از ۴ درصد درآمد سالانه خود معادل ۱۴۰ میلیارد دلار را در حوزه تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=25270

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 16 =