فوری
به گزارش پترومتالز، شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در حالی ۱۴ سالگی خود را پشت سر میگذارد که با حمایتهای شرکت معظم فولاد مبارکه و همت کارکنان تلاشگر خود به صنعتی پایدار و بومی برای توسعه کشور و استان تبدیل شده و سهم عمدهای در پیشبرد صنعت فولاد کشور برای خودکفایی دارد و تلاش میکند خود را به عنوان یک شرکت پیشتاز و پویا در عرصه داخلی و بازارهای بینالمللی مطرح کند. این شرکت، تنها تولیدکننده ورق گالوانیزه مورد نیاز صنعت خودروسازی در کشور شناخته میشود که علاوه بر برخورداری از ظرفیت اسمی تولید سالیانه ۴۰۰ هزار تن از این محصول، احداث و راهاندازی خط تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن را نیز در دست اقدام دارد تا بتواند نیاز ۸۵۰ هزار تنی خودروسازان کشور به ورق گالوانیزه را در افقهای پیش رو تامین کند. به مناسبت فرا رسیدن 23 آبان ماه و چهاردهمین سالروز افتتاح شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، روابط عمومی این شرکت گفتوگویی مفصل و خواندنی را با حمید شجاعی، مدیرعامل موفق و باتجربه شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در خصوص عملکرد، چالشهای موجود و وضعیت طرحهای توسعهای این شرکت انجام داده است که در ادامه خواهیم خواند:
در خصوص تاریخچه و سبد محصول شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری توضیحاتی ارائه بفرمایید.
شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری با هدف تولید ورق گالوانیزه مورد نیاز در ساخت بدنه خودرو، واقع در منطقه سفیددشت از توابع شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری در 23 آبان ماه 1389 مورد بهرهبرداری قرار گرفت. ظرفیت تولید این شرکت به میزان 300 هزار تن در سال پیشبینی شده بود که بعد از عقد قرارداد با شرکت ایریتک و «CMI» بلژیک به میزان 400 هزار تن در سال ارتقا یافت. ورق گالوانیزه در کارخانه ما به روش غوطهوری داغ و به طور پیوسته تولید میشود که این روش از مزایایی همچون مقرون به صرفه بودن، امکان ایجاد ضخامتهای بالای پوشش، استحکام بالا و چسبندگی پوشش گالوانیزه به ورق فولادی نسبت به سایر روشهای موجود برخوردار است. از جمله ویژگیهای ورق گالوانیزه تولیدی شرکت ورق خودرو میتوان به فرم پذيري بالا، جوشپذيري مناسب، استحكام در عين نازكي، صافي فوقالعاده، رنگپذيري بالا و ضد خوردگی آن اشاره کرد. شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، گریدهای مختلف ورق گالوانیزه مورد نیاز خودروسازان را تولید میکند که از جمله میتوان به ورقهای گالوانیزه کششی و کششی عمیق همچون «DX54» و ورقهای با استحکام بالا مانند «BH220» و «P260» و «E335» اشاره کرد. در همین راستا، با هدف بینیاز کردن صنعت خودروسازی کشور از انواع ورقهای گالوانیزه فولادی، تولید انواع محصولات جدید با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و متعهد و بهکارگیری تکنولوژی و ماشینآلات روز دنیا را در دستور کار خود قرار دادیم و پس از تولید موفقیتآمیز گریدهای «HCT590X» و «SPFC340» و تحویل این محصولات به شرکتهای ایرانخودرو و سایپا، موفق به تولید گرید «S350» با جرم پوشش ۴۰۰ و ۴۵۰ گرم بر مترمربع شدیم؛ لازم به ذکر است که ورق گالوانیزه با جرم پوشش بیش از ۳۵۰ گرم بر مترمربع، برای نخستین بار در شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری تولید شده و به دنبال آن هستیم گریدهای «FB60» و «FB45» را نیز به سبد تولیدات خود اضافه کنیم.
شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری به چه دستاوردها و موفقیتهایی طی ماههای اخیر دست یافته است؟
پیش از آنکه بخواهیم به عملکرد شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در سال جاری اشاره کنیم، لازم است که مروری بر رکوردهای خارقالعاده شرکت در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم. در سالی که گذشت، ما با تلاش شبانهروزی و همت کارکنان سختکوش و تیم مدیریتی ورق خودرو، موفق به ثبت رکورد سالیانه تولید برابر با ۳۱۰ هزار و ۳۷۷ تن ورق شدیم که این میزان با رشد ۲۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن همراه بود. در حوزه فروش نیز عملکرد قابلقبولی را به ثبت رساندیم؛ به نحوی که میزان فروش شرکت با افزایش ۱۰ درصدی به ۳۱۸ هزار و ۴۰۰ تن در سال ۱۴۰۲ رسید. افزایش تولید و فروش شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در سال گذشته در حالی به ثبت رسید که ما توامان موفق به کاهش میزان سرباره حوضچه مذاب روی مجموعه از ۱۲ درصد به کمتر از ۷ درصد شدیم. این دستاورد که در میان تولیدکنندگان محصولات گالوانیزه کشور بینظیر است، در یک دوره سه ماهه متوالی و منظم و با برنامهریزیها و محاسبات دقیق به دست آمد. برنامهریزی ما در سال ۱۴۰۳ که به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده، تولید ۳۵۰ هزار تن محصول گالوانیزه است که با توجه به ثبت رکورد تولید ۱۷۷ هزار و ۲۸۴ تن در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری، بدون شک در پایان سال از میزان هدفگذاری شده عبور خواهیم کرد و گام بلندی در راستای تحقق ظرفیت اسمی مجموعه که ۴۰۰ هزار تن در سال است، برخواهیم داشت. در واقع رکورد تولید در ۶ ماهه نخست امسال، با رشد ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است و تا به امروز با حمایتهای بیدریغ هلدینگ مادر یعنی فولاد مبارکه، ما موفق به تولید و عرضه بیش از ۲۰ گرید متنوع از محصولات گالوانیزه در بازار شدهایم. علاوهبراین، رکورد روزانه و ماهیانه تولید در شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری نیز در همین بازه زمانی ۶ ماهه ابتدایی امسال به ثبت رسید؛ به نحوی که موفق شدیم رکورد روزانه تولید را در فروردین ماه سال جاری معادل یک هزار و ۶۳۰ تن به ثبت برسانیم.رکورد ماهیانه تولید نیزدر شهریور ماه امسال برابر با ۳۳ هزار و ۶۸۰ تن ثبت شد.
ثبت رکورد حمل روزانه در فروردین ماه امسال به میزان دو هزار و ۴۴۵ تن محصول، دیگر دستاورد مهمی به شمار میآید که در نیمه نخست سال جاری در مجموعه حاصل شده است. افزایش ۸ درصدی حمل روزانه محصول در شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری رقم خورد. یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای ما در نیمه نخست امسال، تولید محصولات گالوانیزه استحکام بالای گرید فریتی-بینیتی (FB) بود که در راستای هدف استراتژیک توسعه سبد محصولات در شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری محقق شد.
خواص این گروه از فولادها، فراتر از محدوده فولادهای استحکام بالای میکروآلیاژی (HSLA) بوده تا شرکتهای خودروساز کشور با استفاده از آنها بتوانند محصولاتی را با استحکام نهایی و شکلپذیری بالاتر و فلنجپذیری مناسبتر تولید کنند. لازم به ذکر است که این فولادها در ساخت قطعات سازهای خودرو از جمله تیرهای طولی و متقاطع، قطعات رابط بدنه خودرو و انواع قطعات مکانیکی کاربرد دارند. در یک نگاه کلی میتوان گفت کلیه اهداف و برنامههای شرکت در نیمه نخست امسال به واسطه تلاش و کوشش همکاران و نیز حمایتهای گروه فولاد مبارکه محقق شده است و امیدواریم در نیمه دوم سال جاری نیز به تمامی آنها جامه عمل بپوشانیم؛ البته این مهم به سیاستهای اقتصادی دولت جدید در بخشهای مرتبط همچون مباحث ارزی، حمایت از تولید داخل و… نیز بستگی دارد.
به طور مشخص تا به امروز با چه چالشهایی در حوزه تولید مواجه بودهاید و راهکارهای پیشنهادی شما جهت رفع موانع موجود چیست؟
شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری یکی از برترین تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در کشور به شمار میآید که خط تولید ورق گالوانیزه خودروی آن، یکی از پیشرفتهترین و مدرنترین خطوط تولید در سطح جهان است. در واقع ما میتوانیم نیاز خودروسازان کشور را به طور کامل تامین کنیم و معتقدیم مادامی که دانش فنی و پتانسیل تحقق این مهم در داخل وجود دارد، بنابراین عدم توجه به پتانسیلهای داخلی و واردات ورق گالوانیزه به عنوان یکی از مهمترین چالشهای پیش رو، نه تنها دستاورد اقتصادی را به همراه نخواهد داشت بلکه منجر به نتایجی همچون خروج ارز و… که به ضرر منافع ملی نیز هست، خواهد شد. با توجه به اینکه مسائل مرتبط با واردات ورق به درستی در کشور مدیریت نمیشود، متاسفانه شرکتها اقدام به تامین ورق از بازارهای وارداتی کرده و همین مسئله عملکرد تولیدکنندگان داخلی را تحت تاثیر قرار میدهد. بر همین اساس ضرورت دارد حاکمیت و بخشهای مرتبط به ویژه وزارت صمت از واردات محصولاتی همچون ورق گالوانیزه که با کیفیت عالی و قیمت اقتصادی در داخل تولید میشوند، جلوگیری به عمل آورند. در حال حاضر فولادسازان چینی به واسطه رکود ایجاد شده در بازار فولاد این کشور، اقدام به دامپینگ و عرضه بیرویه محصولات خود در بازارهای جهانی کردهاند که این مسئله میتواند قیمت تولیدات فولادی ساخت داخل را رقابتی کند. در چنین شرایطی، برای مثال دولت ترکیه اقدام به افزایش مالیات بر واردات محصولات چینی کرده و یا دولت ایالات متحده آمریکا، اخیرا تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد از چین اعمال کرده است. بنابراین دولت ما نیز باید به این مسئله ورود پیدا کند و با وضع یک تعرفه هوشمند در زمینه مقابله با واردات کالاهایی که نمونه آنها در داخل کشور تولید میشود، از وارد شدن آسیبهای اقتصادی بیشتر جلوگیری کند. صدور مجوز احداث کارخانههای جدید تولیدی از سوی وزارت صمت، یکی دیگر از چالشهایی به شمار میآید که ما امروز با آن روبهرو هستیم. در حال حاضر میزان مصرف ورق گالوانیزه در کشور در شرایط بهینه دو میلیون تن برآورد میشود؛ در حالی که مجوز ظرفیت تولید چهار میلیون تن از این محصول صادر شده است. بنابراین اگر میخواهیم از ایجاد رکود و اخلال در بازار محصولات فولادی به ویژه ورق گالوانیزه جلوگیری کنیم، باید شرایط صادرات را تسهیل کرده و کارشناسیهای دقیقتری را در راستای صدور مجوزهای جدید اعمال کنیم.
اجرای طرح توسعه خط تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ در چه وضعیتی قرار دارد؟
میزان نیاز خودروسازان داخلی به ورق گالوانیزه در افق ۱۴۰۷ کشور، حدود ۸۵۰ هزار تن برآورد میشود. بنابراین شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری احداث کارخانه تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ با ظرفیت سالیانه ۴۵۰ هزار تن را با توجه به رسالت خود و همچنین گروه فولاد مبارکه مبنی بر تامین حداکثر نیاز داخلی در دستور کار قرار داده است تا پس از بهرهبرداری از این کارخانه، ظرفیت اسمی تولید خود را به ۸۵۰ هزار تن در سال برساند. کلنگزنی این پروژه با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت و نیز مدیرعامل محترم شرکت فولاد مبارکه انجام شد و هماکنون در حال مذاکره با شرکتهای برتر تکنولوگ هستیم تا بتوانیم بهروزترین تکنولوژی تولید گریدهای جدید را در این کارخانه استفاده کنیم. در واقع هدف ما از راهاندازی خط تولید شماره ۲، رفع نیاز خودروسازان داخلی به گریدهای جدید ورق گالوانیزه در افق ۱۴۰۷ است و امیدواریم از این طریق بتوانیم گام بلندی را در راستای توسعه و تولید گریدهای خاص برداریم. لازم به ذکر است این طرح که با سرمایهگذاری پنج همتی در دست اقدام است، زمینه اشتغال ۸۰۰ نفر را فراهم خواهد کرد که بیشک برکات حاصل از آن شامل اقتصاد منطقه، استان و در نهایت کشور خواهد شد.
چه اهداف و چشماندازی را برای آینده شرکت متصور هستید؟
یکی از مهمترین چشماندازهای ما، تولید فولاد سبز همگام با استراتژیهای هلدینگ مادر یعنی گروه فولاد مبارکه است. در همین راستا، حرکت به سمت کربن و ضایعات صفر را در دستور کار خود قرار دادهایم و تا به امروز که سالروز افتتاح شرکت است، موفق به کاهش یک درصدی ضایعات تولیدی در مجموعه ورق خودرو شدهایم؛ ضمن اینکه اقدامات لازم جهت بهینهسازی مصرف انرژی به ویژه گاز در خطوط تولید را انجام دادهایم و امیدواریم در آینده، به یکی از شرکتهای پیشرو در تولید فولاد سبز کشور تبدیل شویم. احداث و راهاندازی کارخانه تولید شمش روی به منظور تامین روی مورد نیاز خط تولید ورق گالوانیزه، یکی دیگر از مهمترین برنامههایی است که به دنبال اجرای آن در آینده نزدیک هستیم و امیدواریم با احداث این کارخانه و تامین پایدار شمش روی، بتوانیم در مسیر تحقق رشد تولید گام برداریم. اینجانب در پایان فرارسیدن چهاردهمین سالروز بهره برداری شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری را محضر کارکنان سخت کوش شرکت، مدیرعامل محترم و معاونت های شرکت فولاد مبارکه، اعضای محترم هیات مدیره، ذینفعان و جامعه پیرامون شرکت تبریک و تهنیت عرض نموده و ضمن تجدید پیمان با شهدا و رهبر فرزانه انقلاب، از پیشگاه خداوند سبحان سربلندی و عزت روزافزون ملت شریف ایران و اعتلای ایران اسلامی در مسیر دستیابی همهجانبه به آرمانهای تابناک انقلاب اسلامی را مسالت مینمایم.
لینک کوتاه:
https://enfnews.com/?p=29395