enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

مشکلات راه‌آهن روسیه ممکن است عرضه شمش فولاد صادراتی این کشور را محدود کند/ در انتظار افزایش قیمت شمش فولادی صادراتی CIS

به گزارش پترومتالز، پلتس نوشت: مشکلات لجستیکی در راه‌آهن روسیه ممکن است عرضه فولاد میانی به بازارهای صادراتی را محدود کند و در صورت ادامه این مشکلات تا پایان ژانویه ۲۰۲۵، منجر به افزایش قیمت‌ها شود.

منابع بازار اعلام کرده‌اند که در ماه‌های اخیر کمبود لوکوموتیو و کانتینر در راه‌آهن روسیه مشهود بوده است. یک منبع تجاری خاطرنشان کرد که کالاهایی مانند زغال‌سنگ و محصولات نفتی نسبت به محصولات فولادی برای حمل به بنادر صادراتی در اولویت قرار گرفته‌اند.

یک کارخانه‌دار روسی گفت: “مشکلاتی در زمینه لجستیک و راه‌آهن وجود دارد که بسیار قابل‌توجه است. اگر این وضعیت تا پایان ژانویه حل نشود، ممکن است از بازار حمایت کرده و قیمت‌های [شمش فولادی] را به دلیل کاهش عرضه افزایش دهد.”

یکی از منابع تجاری اظهار داشت: “راه‌آهن عملاً متوقف شده است، بنابراین حجم‌هایی که قرار بود در ژانویه به کشتی‌ها بارگیری شوند، به بندر نمی‌رسند. این حجم‌ها از قبل فروخته شده‌اند و در حال حاضر دلیلی برای فروش بیشتر وجود ندارد. افزایش ناگهانی در فروش صادراتی به دلیل لغو تعرفه صادرات از اول ژانویه و افزایش شدید نرخ ارز اتفاق افتاد.”

کاهش اخیر ارزش روبل روسیه، همراه با انتظارات قوی بازار برای لغو تعرفه‌های صادراتی فعلی که اولین بار در اکتبر ۲۰۲۳ اعمال شد و طیف گسترده‌ای از محصولات فلزی از جمله شمش فولادی را شامل می‌شود، از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۲۵ بازار صادرات را برای فروشندگان جذاب‌تر از بازار داخلی کرده است. با این حال، ازدحام و تأخیرهای موجود در راه‌آهن روسیه ممکن است باعث تأخیر در رسیدن محموله‌ها به مقاصد صادراتی شود.

در صورتی که مواد رزرو شده طبق برنامه‌ریزی اولیه در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه تحویل داده نشوند، خریداران در بازارهای کلیدی مانند ترکیه ممکن است به دنبال مواد اولیه و فولاد میانی جایگزین باشند.

پلتس نرخ روبل روسیه را در تاریخ ۲۷ نوامبر ۱۱۳.۱۵ روبل در برابر دلار آمریکا ارزیابی کرد که پایین‌ترین سطح روبل از مارس ۲۰۲۲، پس از تهاجم روسیه به اوکراین بود. روبل از آن زمان اندکی بهبود یافته و نرخ آن در تاریخ ۱۸ دسامبر به ۱۰۴.۶۷۷ روبل در برابر دلار رسید.

پلتس همچنین قیمت تحویل در عرشه کشتی (FOB) دریای سیاه برای شمش فولادی را در تاریخ ۱۸ دسامبر ۴۴۳ دلار در هر تن ارزیابی کرد که در همان روز ثابت باقی ماند، اما نسبت به هفته قبل ۵ دلار در هر تن افزایش یافت.

یکی دیگر از عواملی که بر حمل‌ونقل داخلی در روسیه تأثیر گذاشته، افزایش ۱۳.۸ درصدی تعرفه‌های راه‌آهن روسیه (RZD) از تاریخ ۱ دسامبر است. این افزایش پس از پیشنهادهای قبلی راه‌آهن روسیه صورت گرفت، که خواستار افزایش ۱۷.۲ یا ۲۲.۷ درصدی برای تأمین سرمایه‌گذاری کافی جهت نگهداری راه‌آهن بود. افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل فشار بیشتری را بر کارخانه‌های فولاد روسیه وارد می‌کند، زیرا علاوه بر هزینه‌های تحویل به مشتریان، هزینه‌های حمل مواد اولیه برای تولید فولاد نیز افزایش یافته است.

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=32017

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =