enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

پیش‌بینی آینده قیمت‌ها در بازار فولاد ایران

پترومتالز: به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۴ آذر شاهد کاهش قابل توجه قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار، ۴۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۲.۷ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۶۰۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۵۵۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۷۲۴۵ تومان به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۱۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۸.۵ درصد کاهش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۴۵۲۴ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۱۵۸۳۱ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۲۵ آبان ۱۴۰۱، کاهش ۳۲۹ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۲.۲ درصدی داشت.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۳۷۳۰ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۴۹۶۶ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۸۶ تومان به ازای هر کیلو یا ۰.۶ درصد کاهش یافت.
.

فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۲۷ آبان ۷.۵ درصد بود، در هفته گذشته به ۵.۸ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، کمتر از ۷ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۱۲ درصد حجم عرضه شده شمش مشتری داشت. فاصله قیمتی میلگرد و شمش کاهش یافته و به کمترین سطح از ابتدای اردیبهشت سال جاری رسیده است. این فاصله قیمتی، کفاف هزینه حمل شمش و تبدیل آن به میلگرد در کارخانجات نورد را نمی‌دهد.

در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش ۵۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۳۵۲۵۰ تومان به ۳۵۳۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۷۹۵۸ تومان بوده است و در هفته گذشته نرخ دلار نیمایی ۱۲۷ تومان افزایش یافت. پیش بینی می‌شود در کوتاه مدت نرخ دلار در بازار آزاد در کانال ۳۵۱۰۰ تا ۳۵۵۰۰ تومانی نوسان کند.

برای بازار داخلی فولاد پیش بینی می‌شود که در کوتاه مدت شاهد کاهش قیمت شمش فولادی در معاملات بورس کالا باشیم. قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا هفته گذشته ۱۰ درصد کاهش یافت و قیمت میانگین موزون میلگرد در بورس کالا نیز در حال حاضر تنها ۵.۸ درصد بالاتر از نرخ شمش است. این امر سیگنال کاهش قریب‌الوقوع قیمت شمش را به بازار مخابره می‌کند. نکته مهم دیگر این است که در بازار فولاد، تقاضا به شدت پایین آمده و بازار در وضعیت رکود به سر می‌برد. این امر احتمالا باعث خواهد شد تا در کوتاه مدت یک بار دیگر قیمت‌ها در بازار کف‌سازی کنند. نرخ ارز نیز فعلاً در وضعیت متعادل به سر می‌برد و از این ناحیه نیز بازار فولاد در کوتاه مدت دچار تحرک نخواهد شد. در کل مازاد عرضه و ضعف تقاضا در حال حاضر مهم‌ترین معضل بازار فولاد ایران است.

منبع: فراطرح فولاد

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=4873

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =