enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

طیب‌نیا پاسخ داد: قراردادهای گازی فولاد مبارکه چه زمانی امضاء می‌شوند؟

دکتر محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گفت‌وگو با پترومتالز، برنامه این شرکت برای سرمایه‌گذاری در استحصال گاز را تشریح کرد. طیب‌نیا گفت: در حال حاضر دو میدان گازی برای سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه مشخص شده است و مطالعات اولیه بر روی این دو میدان در حال انجام است. تصور من بر این است که انشالله از ابتدای سال آینده، بتوانیم قراردادهای مرتبط با فازهای اجرایی این دو میدان را نیز عملی کنیم. وی همچنین با اشاره به تولید فولاد زنگ‌نزن در شرکت فولاد مبارکه گفت: استنلس استیل یا فولاد زنگ‌نزن، ارزش افزوده بالایی دارد و قیمتی که در بازار دارد، تقریبا ده برابر فولادهای معمولی است. فولاد مبارکه به‌منظور تداوم و رشد سودآوری خود، در حال حرکت به سمت تولید فولادهای کیفی و با ارزش افزوده بالا است.

بخش اول گفت‌وگوی پترومتالز با دکتر محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان از نظر مخاطبان می‌گذرد.

با توجه به شرایط سخت موجود، چگونه فولاد مبارکه توانست موفقیت‌های خوبی در رابطه با تولید فولاد زنگ نزن، فولاد الکتریکی و پیش از آن فولاد API داشته باشد؟ لطفاً در این‌باره توضیح دهید؟

اگرچه رکود جهانی در بازار فولاد اتفاق افتاده اما از آن طرف، ظرفیت بسیار خوبی در کشور ما در حوزه تولید فولاد معمولی وجود دارد و این ظرفیت در حال گسترش است. اگر ما در همین سطح بمانیم آنچه که اتفاق می‌افتد این است که بسیاری از ظرفیت‌ها را در آینده از دست می‌دهیم و در واقع امکان استفاده‌ی بهینه از این ظرفیت‌ها را نیز به گونه‌ای نادیده می‌گیریم. برای پیشگیری از این وضعیت، باید به سمت تولید فولادهای کیفی و فولادهایی با ارزش افزوده بالاتر حرکت می‌کردیم. با توجه به اینکه چنین استعداد و ظرفیتی در مجموعه‌ای مثل فولاد مبارکه وجود داشت و دانش نهفته و تکنولوژی بالا و نیروها و سرمایه‌های انسانی کیفی در آن در حضور داشتند، وظیفه خود دانستیم که در این حوزه پیشرو و پیشران باشیم.

ما از همکاران خود خواستیم که این اتفاق یعنی تولید فولادهای کیفی و فولادهایی با ارزش افزوده بالاتر رقم بخورد و بدین وسیله قدم‌های اولیه را با کمک همکاران خود برداشته‌ایم. می‌دانید که استنلس استیل یا فولاد زنگ‌نزن، ارزش افزوده بالایی دارد، یعنی قیمتی که در بازار دارد تقریبا ده برابر فولادهای معمولی است. البته باید به موازات این تولید اتفاقاتی نیز بیفتد و مثلا اصلاحاتی در خطوط تولید و توسعه‌های بعدی صورت بگیرد. امیدواریم که تمامی این‌ اتفاقات و اقدامات به همت فولادمردان صنعت کشور محقق شود.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در حال تبدیل شدن به اولین شرکت پترومتالز ایران است و همزمان با فعالیت گسترده در حوزه فلزات، در حال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گاز هستید. لطفاً جزئیاتی از این سرمایه‌گذاری جدید در اختیار مخاطبان قرار دهید

بحث ورود ما به حوزه استحصال گاز و فعال‌سازی میادین گازی، از دو جنبه قابل بررسی است؛ یک نکته اینکه در کشور ما به عنوان کشور گازخیر و به عنوان کشوری که بیشترین مصارف را در حوزه مصارف خانگی دارد، متاسفانه متناسب با افزایش مصرف، توسعه‌های مربوطه ایجاد نشده است. ما به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان گاز کشور، وظیفه‌ی خود دانستیم که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم.

منظر دوم، نگاه سهامداری و سرمایه‌گذاری است. ما باید سبد سرمایه‌گذاری‌های‌مان را یک سبد متنوع کنیم و یک سود پایدار را برای سهامداران خود رقم بزنیم؛ از این منظر هم فعال‌سازی میادین گازی، حوزه‌ای بسیار ارزشمند است که ما این را در سبد سرمایه‌گذاری‌هایمان قرار داده‌ایم. با این کار درحقیقت تلاش می‌کنیم تا پایداری تولید و در عین حال پایداری سودآوری را برای سهامداران گروه فولاد مبارکه رقم بزنیم.

چه زمانی برای سرمایه‌گذاری در میادین گازی قرارداد امضاء می‌کنید؟

در حال حاضر دو میدان گازی مشخص شده است و مطالعات اولیه بر روی این دو میدان در حال انجام است. تصور من بر این است که انشالله از ابتدای سال آینده، بتوانیم قراردادهای مرتبط با فازهای اجرایی آن را نیز عملی کنیم.

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=5074

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =