enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

متال بولتن: بازار فولاد چین از ۴ ماه آینده داغ می‌شود

به گزارش پترومتالز به نقل از متال بولتن، فعالان صنعت فولاد چین بر این باورند که مارس 2023 (10 اسفند امسال تا 11 فروردین سال 1402) دوره عطفی خواهد بود که می‌توان انتظار داشت در آن دوره، صنعت آهن‌ و فولاد چین، احیای ملموسی داشته باشد. پترومتالز، ترجمه گزارش متال بولتن در این‌باره را در اختیار علاقه‌مندان و فعالان صنعت و بازار فولاد ایران قرار می‌دهد.

همزمان با دور شدن پکن از سیاست کوویدِ صفر، اعتماد سرمایه‌گذاران در صنعت فولاد چین در دو هفته گذشته در واکنش به مجموعه‌ای از اقدامات حمایتی دولت از بخش املاکِ در بحرانِ این کشور، افزایش یافته است. این امر امیدها را برای افزایش تقاضا برای فولادهای ساختمانی به ویژه در سه ماهه دوم سال 2023 افزایش داده است.

یکی از صادرکنندگان فولاد چین در شرق این کشور می‌گوید: «من احساس می‌کنم قیمت‌ها ممکن است به زودی پایین بیاید تا در زمستان امسال به یک کفِ جدید برسد. اما من به بازار مارس آینده خوشبین هستم. به هر حال، بدترین دوره تمام شده است.»

برخی فعالان چینی همچنین انتظار دارند که تغییرات سیاست‌گذارانه‌ی بیشتری برای کمک به بهبود اقتصادی در ماه مارس آینده از نشست سالانه دوقلوی کنگره ملی خلق (NPC) و کنفرانس سیاسی و مشورتی خلق چین (CPPCC) پدیدار شود.

آیا می توان بخش املاک چین را نجات داد؟

دولت چین یک بسته سیاستی 16 ماده‌ای را در 14 نوامبر اعلام کرد که شامل مقرراتی برای توسعه‌دهندگان املاک با وام‌های معوقه و تمدید یک ساله وام‌های این بخش در شش ماه آینده است.

بانک خلق چین (PBOC) از بانک‌های چینی خواسته تا اعطای وام به توسعه‌دهندگان املاک و شرکت‌های ساختمانی را تثبیت کنند. در کنار این، برنامه‌هایی برای ارائه 200 میلیارد یوان (28 میلیارد دلار) وام بدون بهره به بانک‌های تجاری تا پایان سه ماهه اول سال 2023 وجود دارد تا برای تامین مالی پروژه‌های ساختمانی متوقف‌شده، اقدام کنند.

بانک خلق چین همچنین در 25 نوامبر تمهیداتی اتخاذ کرد که در نتیجه آن، 500 میلیارد یوان (71 میلیارد دلار) نقدینگی به اقتصاد چین که درگیر همه‌گیری کرونا است، تزریق می‌شود.

اعلام سیاست‌های محرک اقتصادی از سوی مقامات و موسسات مالی چین باعث یک روند صعودی در اوراق مشتقه مرتبط با آهن و فولاد شده است.

پرمعامله ترین قرارداد آتی میلگرد فولادی با سررسید می 2023 در بورس آتی شانگهای (SHFE) با 3733 یوان (529 دلار) در هر تن در اول دسامبر بسته شد که نسبت به هفته قبل 101 یوان در هر تن افزایش داشت.

یک تاجر مستقر در هنگ کنگ به متال بولتن گفته است که انتظار نمی‌رود مصرف داخلی فولاد پس از اوج دوره ساخت و ساز در اکتبر، افزایش قابل توجهی داشته باشد. این تاجر اضافه کرد که کاهش دما در زمستان به معنای کاهش مصرف محصولات فولادی پایین‌دستی است و فعالیت‌های ساختمانی در این فصل از سال کاهش می‌یابد.

قرنطینه‌های مرتبط با کووید-19 در مراکز اصلی چین نیز باعث کاهش فعالیت صنعتی شده است، به طوری که کارخانه‌ها مجبور به اطاعت از دستورات توقف کار برای مهار عفونت‌های ویروسی جدید هستند.

یک صادرکننده فولاد مستقر در شرق چین گفت: کارخانجات فولاد تحت تاثیر افزایش هزینه مواد خام قرار گرفته‌اند، اما فروش فولاد واقعا شرایط بدی دارد.

یکی از تحلیلگران فولاد مستقر در شانگهای گفت: در حالی که این سیاست‌های حمایتی از بازار املاک به توسعه‌دهندگان املاک که نیاز فوری به سرمایه دارند، کمک می‌کند، اما ممکن است تأثیر محدودی در افزایش فوری مصرف فولاد داشته باشد.

از این گذشته، اشتیاق توسعه‌دهندگان املاک برای اجاره زمین‌های جدید و شروع پروژه‌های جدید همچنان بر فروش ملک متکی است، اما علاقه خرید در میان ساکنان بالقوه این املاک، به دلیل درآمدهای پایین و ناامنیِ درآمدیِ ناشی از همه‌گیری کرونا، کاهش یافته است.

یک تاجر مستقر در شانگهای می‌گوید: یک احساس مشترک در میان تاجران فیزیکی سنگ آهن وجود دارد که قیمت‌های فعلی اوراق مشتقه سنگ‌ آهن در قراردادهای آتی بازار بورس، Overvalue است (حباب دارد)، و اکثر فعالان بازار انتظار دارند که این قیمت‌ها اصلاح شود.

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=5083

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − چهار =