enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

کاهش ۵ درصدی صادرات فولاد ایران در ۸ ماهه نخست سال جاری​/ جزئیات کامل صادرات فولاد میانی، محصولات فولادی و آهن اسفنجی

اختصاصی پترومتالز؛ شیرین نیکوحرف*: بررسی آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، نشان می‌دهد که مجموع صادرات فولاد کشور (فولاد میانی و محصولات فولادی) در 8 ماهه نخست سال جاری، 6 میلیون و 616 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش 5 درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش به لحاظ وزنی معادل 371 هزار تن است.

به گزارش پترومتالز، در 8 ماهه نخست سال جاری، صادرات فولاد میانی کشور، 4 میلیون و 426 هزار تن بوده که کاهش 8 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

وضعیت صادرات محصولات فولادی

کل صادرات محصولات فولادی کشور در 8 ماهه نخست سال ۱۴۰۱، 2 میلیون و 190 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، تغییر چندانی را نشان نمی‌دهد.

از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، ۱ میلیون و 926 هزار تن بوده و صادرات این مقاطع در 8 ماهه نخست سال جاری، 8 درصد افزایش یافته است.

صادرات میلگرد که بیشترین سهم را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد، در 8 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، 7 درصد افزایش یافته است و به ۱ میلیون و 669 هزار تن رسیده است.

صادرات مقاطع تخت فولادی نیز با کاهش 35 درصدی به 264 هزار تن رسیده است.

گفتنی است در 8 ماهه نخست امسال صادرات آهن اسفنجی 543 هزار تن بوده است که کاهش 34 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

جدول زیر که جزئیات صادرات و واردات فولاد ایران در 8 ماهه نخست سال جاری را نشان می‌دهد، ببینید:

دلایل کاهش صادرت فولاد کشور

مصوبه عوارض صادراتی در ابتدای سال جاری یکی از عواملی بود که باعث شد تا صنایع فولادی ایران، بهترین فرصت در بازارهای جهانی را که همزمان با اوج قیمت‌ها بود از دست بدهند و در نتیجه این مصوبه که بعداً در ابتدای خردادماه لغو شد، صادرات فولاد کشور در مسیر نزولی قرار گرفت. تعرفه اعمال‌‌‌شده بر صادرات فولاد باعث شد تا در دوره اجرای این بخشنامه، صادرات فولاد برای بسیاری از واحدهای تولیدی توجیه اقتصادی نداشته باشد.

دیگر دلیل کاهش صادرات فولاد ایران، وضعیت بد بازار جهانی فولاد و کاهش تقاضا برای فولاد در مناطق مختلف دنیاست. از اردیبهشت ماه سال جاری به بعد، قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد تحت‌تاثیر کاهش تقاضای جهانی نزولی شد و در تابستان به پایین‌ترین میزان در دو سال گذشته رسید.

افزایش بهای انرژی و اختلال در زنجیره تولید جهانی به واسطه جنگ اوکراین، سیاست‌های پولی انقباضی بسیاری از بانک‌های مرکزی در نقاط مختلف دنیا و بالاخره کاهش رشد اقتصادی چین، سیاست کوویدِ صفر پکن و بحران در صنعت ساختمان این کشور در ماه‌های گذشته از جمله دلایلی بود که کاهش تجارت جهانی فولاد را درپی داشت و بر صادرات فولاد ایران نیز تأثیرِ سوء خود را گذاشت.

* کارشناس صنعت فولاد

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=5119

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =