enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

پیش‌بینی روند کوتاه‌مدت قیمت‌ها در بازار فولاد ایران

به گزارش پترومتالز، در هفته منتهی به ۱۸ آذر شاهد افزایش ملموس قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار، ۳۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۲.۲ درصد افزایش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۶۴۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۵۸۵۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۷۵۱۵ تومان به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۱۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۶.۳ درصد کاهش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۴۹۱۹ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۱۶۲۶۲ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۹ آذر ۱۴۰۱، افزایش ۶۹ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۵ درصدی داشت.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۳۶۰۵ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۴۸۲۹ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۷ آذر ۱۴۰۱، ۹۲ تومان به ازای هر کیلو یا ۰.۷ درصد افزایش یافت.

فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۱۱ آذر ۱۰ درصد بود، در هفته گذشته به ۹.۷ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۱۹ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۷۸ درصد حجم عرضه شده شمش مشتری داشت. ابتدای هفته گذشته #پیش_بینی کرده بودیم که شاهد افزایش حجم معاملات شمش در بورس خواهیم بود که این امر محقق شد. برای هفته پیش‌رو #پیش_بینی می‌کنیم که با افزایش قیمت‌های پایه شمش و افزایش قیمت میانگین موزون معاملات، تقاضا برای آن در بورس کالا کاهش یابد. برای بازار مقاطع نیز همچنان انتظار تقاضای ضعیف را داریم.

در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۳۶۱۵۰ تومان به ۳۶۴۵۰ تومان رسید. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۸۳۷۵ تومان بوده است و در هفته گذشته نرخ دلار نیمایی ۳۵۰ تومان افزایش یافت.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که در هفته پیش رو شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم. چین پس از مدت‌ها سیاست کووید صفر را کنار گذاشته و همزمان از انتهای ماه میلادی گذشته، حمایت از بخش ساخت و ساز این کشور را که در بحران قرار دارد و بزرگ‌ترین بخش مصرف‌کننده فولاد در این کشور است، آغاز کرده است. فعالان بازار بسیار خوشبین‌اند که دولت چین سیاست‌های انبساطی خود را ادامه دهد. تحت تأثیر این امر قیمت سنگ آهن برای ششمین هفته متوالی در بازارهای جهانی افزایش یافت و قیمت میلگرد و ورق گرم نیز در بازار چین افزایش یافت. البته عنصر هیجان نیز در روند افزایشی قیمت‌ها دخیل است و انتظار داریم همچنان هیجان نسبت به شیفتِ سیاستی جدید چین، در کوتاه مدت باعث افزایش قیمت‌ها در بازار خارجی و بازار داخلی شود. از آن طرف در داخل کشور نیز سردترین روزهای سال فرا رسیده است و با محدودیت مصرف گاز، تولید برخی از واحدهای آهن اسفنجی متوقف شده است. در نتیجه، شاهد افزایش هزینه تولید فولاد در کشور هستیم. نرخ ارز نیز در مدت اخیر افزایشی بوده است که این امر نیز تأثیر خود را بر بازار فولاد ایران می‌گذارد. با توجه به عوامل فوق، انتظار افزایش قیمت‌ها در هفته پیش رو را داریم.

منبع: فراطرح فولاد

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=5123

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − پنج =