enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

تعمیرات اساسی كوره بلند شماره یک ذوب آهن؛ ضامن تداوم تولید

به گزارش پترومتالز، ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده فولاد در ایران به روش روز دنیا (کوره بلند) با سه کوره (کوره بلندهای 2 و 3 با سیستم bell less) و کوره بلند شماره یک از طریق سیستم زنگی، تولید دارد.

تعمیرات درجه 3 کوره بلند شماره یک، این مجتمع عظیم صنعتی که اولین کوره بلند ساخته شده در ایران نیز محسوب می شود با تکیه بر دانش و تجربه نیروی انسانی توانمند ذوب آهن اصفهان و همچنین بهره گیری کامل از قطعات و تجهیزات داخل کارخانه و کارگاه‌های ساخت، پنجم مهرماه و در گراف زمانی برنامه ریزی شده به صورت سه شیفت آغاز شد و در روز جمعه یازدهم مهرماه بدون هیچ گونه حادثه ای با موفقیت به پایان رسید.
اصلاح جام و زنگ بزرگ، جام و زنگ کوچک و مجموعه محورهای این جام و زنگ هزینه 900 میلیون تومانی در برداشت در صورتی است که سفارش ساخت آن به کشور چین بالغ بر  69 میلیارد تومان قرارداد شده بود اما با تلاش و تخصص کارکنان و کارشناسان توانمند ذوب آهن، ارزش افزایی بسیار خوبی از این محل برای کارخانه به ثبت رسید.

در یک گزارش میدانی روند انجام این تعمیرات و آماده سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز آن که در کارگاه‌های ساخت کارخانه انجام گرفته از سوی تنی چند از مسئولین بررسی شده است.

شهرام گلی مدیر کوره بلند ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت: با توجه به اهمیت این تعمیرات، جلسات ارزیابی و برنامه ریزی آن با حضور مسئولین بخش های مختلف خط تولید از مهر 1402 آغاز شد و به صورت مستمر نیز در حین کار کوره ادامه یافت.
وی افزود: ماهیت سیستم زنگی کوره بلند بدین صورت است که تعمیر و تعویض بخش های مختلف آن شامل (جام و زنگ بزرگ و جام و زنگ کوچک و محورها) که جزو تعمیرات درجه 3  قرار می گیرند، نیاز است هر دو تا سه سال یکبار انجام شود.
مدیر کوره بلند شرکت تصریح کرد : سیستم کوره به صورت زنگی هنوز در کشوری مانند روسیه تا 3 سال قابلیت استفاده دارد اما این عدد در ایران 2 سال  است در صورتی که در ذوب آهن اصفهان، رکورد 5 ساله برای استفاده  مطلوب از این سیستم در کوره بلند شماره 1 به ثبت رسید.

محسن عسکری معاون تجهیزات مکانیکی مدیریت کوره بلند و سرپرست تعمیرات نیز در ادامه اظهار داشت: در سال 1399 چنین تعمیراتی در کوره بلند شماره 1 انجام گرفت که تاکنون روند استفاده مطلوب از این کوره را میسر ساخته بود و لذا تعمیراتی که باید پس از 2 سال مجدداً صورت می گرفت به دلیل استفاده بهینه از تجهیزات، نگهداری موفق، کنترل های دوره ای منظم و جلسات ارزیابی مستمر (بعضاً هفتگی) و همکاری کارشناسان مدیریت های نت مکانیک در بخش بازرسی و تعمیرات وهمچنین  مدیریت امور فنی و برنامه ریزی تولید در گروه چدن، تا 5 سال کارآیی مطلوب را حاصل نمود و سپس در مهرماه سال جاری سیستم زنگی کوره بلند شماره 1، رکورد موفق تعمیرات درجه 3  را به ثبت رساند.

وی افزود: در این تعمیرات سیستم بارگیری و کلیه تجهیزات مورد نیاز آن از قبیل جام و زنگ های کوچک و بزرگ، محورها و متعلقات روی دهانه کوره در ارتفاع 37 تا 52 متری، نصب شد که این اقدام، ضامن تولید کوره 1 تا چند سال آینده خواهد بود.

معاون تجهیزات مکانیکی کوره بلند ذوب آهن اصفهان در پاسخ به این سوال که تعمیرات درجه 3 با سایر تعمیرات مشابه انجام شده در کوره بلندها چه تفاوت هایی دارد چنین گفت: کلیه تعمیراتی که در کوره بلندها برنامه ریزی می شود سه درجه بندی با این عناوین دارد: تعمیرات درجه یک شامل خنک کننده ها، بلوک های کربنی و بخش هایی از بدنه و بعضاً تغییر طرح ها می شود که عموماً در بازه زمانی 10 تا 15 سال صورت می گیرد، تعمیرات درجه دو شامل اقداماتی نظیر تعویض خنک کننده های سوخته وترمیم وتعویض بدنه کوره و در صورت لزوم نسوزهای داخلی  را در محدوده زمانی سه ماهه شامل می شود اما در تعمیرات درجه سه تعویض سیستم بارگیری و تعمیرات بونکرها،کائوپرها و تصفیه گاز در مدت حداکثر پنج روز  انجام می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: هر قسمتی از کوره بلند که اقدامات تعمیراتی نیاز داشته باشد نیز در این فرآیند تعریف شده و بر اساس هماهنگی ها و برنامه ریزی با بخش های مرتبط، تعمیرات لازم صورت می گیرد. بر این اساس تعمیراتی از قبیل کارگاه PCI، تصفیه گاز و…  نیز در کنار تعمیرات درجه 3  کوره بلند در این بازه زمانی انجام گرفت.

مدیر کوره بلند ذوب آهن اصفهان در پایان گفت: این تعمیرات با حمایت معاون بهره برداری و همکاری بسیار خوب مدیریت های امور تولید ومهندسی های بهره برداری، نت مکانیک، امور فنی و برنامه ریزی تولید، ماشین آلات و راهبری خودروهای سنگین، راه آهن، انرژی و بهینه سازی سوخت، نسوز، تولید و توزیع برق، نت راه و ساختمان، اتوماسیون و ارتباطات و HSE انجام گرفت که از همه این عزیزان تشکر و قدردانی می نمایم.

رمضانعلی فرهادی مدیر نت مکانیک شرکت نیز در ادامه گفت: با توجه به سیستم زنگی کوره بلند شماره 1 ذوب آهن اصفهان و تعمیرات درجه 3  که برای این کوره برنامه ریزی شده بود، مجموعه جلسات کارشناسی آن از اواخر سال گذشته آغاز شد و فرآیند ترمیم، آماده سازی، اصلاح جام و زنگ بزرگ، جام و زنگ کوچک و مجموعه محورهای آن با استفاده از قطعات و تجهیزات موجود در انبارهای داخل کارخانه و محوطه ضایعات فلزی و همچنین تجربه و تخصص نیروی انسانی توانمند این مدیریت در کارگاه های ساخت کلید خورد.

وی ادامه داد: این تجهیزات به کارگاه48 منتقل شد و پس از بررسی های لازم ترک در ناحیه آب بند زنگ، مشاهده شد که جوشکاری سارماید(جوشکاری مخصوص شرایط تحت سایش مداوم) و سپس تراشکاری بر روی آن انجام گرفت.

مدیر نت مکانیک شرکت اضافه کرد: برای اولین مرتبه در تاریخ ذوب آهن اصفهان عملیات سنگ زنی بر روی جام و زنگ(در ناحیه آب بند) نیز انجام گرفت و همچنین تغییر شکل بیضی آن نیز اصلاح شد و سپس مونتاژ کارگاهی صورت گرفت.

وی گفت: آب بندی آن نیز با استفاده از فیلر و با دقت 5 صدم میلیمتر انجام شد که در تست انواع مایعات هیچ گونه نشتی از آن مشاهده نشد و کنترل کیفی قسمت نیز این عملیات را تایید کرد.

رمضانعلی فرهادی اظهار داشت: با توجه به اینکه سیستم کوره شماره 2 از نوع جام و زنگ نیست، محور این کوره طی عملیاتی کوتاه شد  و در کوره 1 مورد استفاده قرار گرفت.

وی بیان کرد: اصلاح جام و زنگ بزرگ، جام و زنگ کوچک و محورها در مجموع هزینه900 میلیون تومان در برداشت، در صورتی که سفارش ساخت آن به کشور چین بالغ بر 69 میلیارد تومان قرارداد شده بود اما به همت تلاش و تخصص کارکنان توانمند ذوب آهن، ارزش افزایی بسیار خوبی از این محل برای کارخانه به ثبت رسید.

مدیر نت مکانیک شرکت خاطرنشان کرد: ساخت واصلاح تجهیزات مورد نیاز این تعمیرات با تناژ 54 تن و کار تیمی گروه‌های تعمیرات، ساخت، کنترل کیفی، تکنولوژی و طراحی با موفقیت انجام گرفت.

بهزاد مومنی مهندس ارشد ترمیست و متالورژی سطح و رضا بهارلویی مهندس کنترل کیفیت نت مکانیک نیز در ادامه عنوان نمودند: با توجه به اینکه متریال اصلی جوشکاری قسمت آب بندی در کشور موجود نیست، بررسی انتخاب سیم جوش مناسب از تولیدات شرکت های داخلی انجام شد و پس از انتخاب نمونه مناسب، تست آزمایشی و اطمینان از کیفیت جوش، این نمونه برای جوشکاری زنگ کوره بلند استفاده گردید. این سیم جوش برای ساخت سیستم های بارگیری کوره بلند نیز قابل استفاده است.

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=52545

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =