فوری
پیش از آن، احداث خطوط ریلی کشور وابسته به واردات از کشورهایی نظیر ترکیه،آلمان،فرانسه، چین،روسیه، ایتالیا و اُتریش بود، فرایندی که تحت تأثیر تحریم ها، هزینه های ارزی و مشکلات نقل و انتقال مالی بسیاری به همراه داشت.
مهدی صیدگر، مدیرکل ساخت روسازی راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملو نقل کشور، آخرین وضعیت پروژه راهآهن مبارکه– سفیددشت– شهرکرد را جویا شده است.
مهدی صیدگر گفت: این مسیر به طول ۹۰ کیلومتر از ایستگاه حسنآباد اصفهان آغاز و پس از عبور از سفیددشت به شهرکرد میرسد. پروژه شامل توسعه ایستگاه حسنآباد و احداث ایستگاههای شماره ۱، سفیددشت، فرخ شهر و شهرکرد است. در مجموع طول خطوط اصلی و ایستگاهی آن ۱۱۲ کیلومتر بوده و دارای ۱۵ دستگاه تونل به طول ۵۳۰۰ متر و ۲۲۵ پُل کوچک و بزرگ به طول ۳۲۴۵ متر می باشد.
وی ریل مورد نیاز این پروژه را بالغ بر 13 هزار و 500 تن از نوع 60E1 با گرید R260، اعلام کرد و افزود: قرارداد تامین ریل پروژه با ذوبآهن اصفهان منعقد شده و بر این اساس بایستی حداکثر ظرف مدت دو سال این میزان ریل تامین و به محل اجرای پروژه منتقل شود که تاکنون 1000 تن ریل توسط این مجتمع عظیم صنعتی تامین و در محل پروژه تحویل شده و در حال نصب است.
مدیرکل ساخت روسازی راهآهن تصریح کرد: عملیات ریلگذاری این پروژه از ۱۷ تیرماه سال جاری آغاز شد و شامل حمل و چیدمان ریل و تراورس، اجرای بالاست و مونتاژ خط می باشد و مدت اجرای قرارداد نیز ۳۰ ماه پیشبینی شده است.
کمترین تاخیر در ورود ریل استاندارد ذوب آهن به محل پروژه های ریلی
صیدگر ادامه داد: با وجود محدودیت های مالی در طرح های عمرانی، ذوبآهن اصفهان ریل های استاندارد و با کیفیتی تولید کرده و کمترین تأخیر در تأمین و تحویل ریل برای پروژه ها وجود داشته است.
وی از پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه در بخش زیرسازی خبر داد و گفت: قرارداد روسازی با شرکت جنرال مکانیک و قرارداد تأمین ریل با ذوبآهن اصفهان منعقد شده است. نظارت پروژه را شرکت مهندسان مشاور راهیاب بهینه برعهده دارد و مناقصات مربوط به تجهیزات دیگر نیز در حال اجرا است.
مدیرکل ساخت روسازی راهآهن در خصوص سرعت قطارهای مسافری و ریلی در مسیر راه آهن سفید دشت- مبارکه- شهرکرد نیز بیان کرد: حداکثر سرعت طراحی این مسیر برای قطار مسافری 160 کیلومتر بر ساعت و برای قطار باری 120 کیلومتر بر ساعت پیشبینی شده است.
صیدگر تأکید کرد: ذوبآهن اصفهان به عنوان تنها تولیدکننده ریل در کشور، زمینه ای مناسب برای تداوم تولید و افزایش عرضه دارد زیرا علاوه بر مزیت در دسترس بودن و سهولت حمل، خرید ریل از این شرکت نیازی به ارز خارجی ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که استفاده از ریل تولید داخل چه میزان صرفه جویی ارزی ایجاده کرده است چنین گفت: در صورت واردات، تأمین ریل این پروژه حدود ۱۵ میلیون دلار هزینه داشت اما با تولید داخلی، این مبلغ در کشور صرفه جویی شده و بومیسازی دانش فنی تولید ریل نیز به دست ثبت رسیده است.
حمایت بیشتر سازمان برنامه و بودجه کشور از تولید ریل،توسعه صنعت حمل و نقل ریلی را در پی دارد
مدیرکل ساخت روسازی راهآهن افزود: برای تداوم تولید ریل و تحقق اهداف توسعه ریلی، ضروری است سازمان برنامه و بودجه کشور ردیف مشخصی برای مصرفکنندگان عمده ریل” شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران” در نظر بگیرد تا وقفه ای در تأمین این محصول استراتژیک رخ ندهد، در این راستا نیز جلسات متعددی با این سازمان برگزار شده که نتایج مثبتی به همراه داشته است.
مزایای راه آهن مبارکه-سفیددشت-شهرکرد
وی در خصوص مزایای این پروژه نیز تصریح کرد: برآورد ترافیک باری و مسافری در افق ۲۰ ساله به ترتیب سه و نیم میلیون تن و ۲ میلیون نفر است. همچنین ایستگاه سفید دشت به عنوان ایستگاه ابتدایی محور اصفهان– اهواز در نظر گرفته شده است.
صیدگر مهمترین چالش پروژه را وجود معارض در بخشی از مسیر و گسستگی زیرسازی دانست و خاطرنشان کرد: با وجود این مشکلات، عملیات روسازی به صورت نیمه مکانیزه در حال انجام است.
صیدگر در پایان اضافه کرد: در سال های گذشته پرداخت مطالبات ذوبآهن با دشواری هایی روبه رو بود اما با توجه به اولویت دار بودن این طرح و روند مناسب تخصیص اعتبارات در سال جاری، انتظار میرود در سال های آتی نیز مشکلی برای پرداخت ها ایجاد نشود.
لینک کوتاه:
https://enfnews.com/?p=53369