enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

در بازار فولاد، زورِ گاز بیشتر است یا دلار؟/ بررسی آخرین وضعیت بازار فولاد

به گزارش پترومتالز، امروز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه قیمت‌ها در بازار فولاد افزایش یافت. بسیاری از مبادی امروز قیمت میلگرد خود را نسبت به روز گذشته ۵۰ تا ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو افزایش دادند. دلیل رشد قیمت‌ها در بازار فولاد چیست؟

بررسی پترومتالز نشان می‌دهد که تغییر کلانی در عرضه گاز به واحدهای احیاء مستقیم صورت نگرفته است. مدیران برخی از واحدهای بزرگ تولید آهن اسفنجی به پترومتالز گفتند که محدودیت‌ها در سطوح پیشین است و اکثر واحدها در کل با ۴۰ درصد ظرفیت، آهن اسفنجی تولید می‌کنند.

بنابراین، عامل اصلی در افزایش جدید قیمت‌ها در بازار فولاد، عامل نرخ ارز است. در کل در بازار فولاد، زور نرخ دلار بر زور عامل گاز می‌چربد. بازار فولاد همبستگی بالایی با نرخ دلار از خود نشان داده است. امروز معاملات دلار در بازار آزاد در کانال ۴۱۰۰۰ تومانی باعث افزایش نرخ‌ها در بازار فولاد شد. پس در شرایط فعلی که عامل گاز را به دلیل ناترازی تولید و مصرف گاز در کشور نمی‌توان به صورت قابل توجهی تغییر داد، دولت باید برای آرامش در بازارها، با ابزارهای مختلف بازار ارز را رام و تثبیت کند.

تقاضای مصرفی در بازار فولاد، خصوصاً در بخش مقاطع طویل، بسیار سطحی و کم‌عمق است. تولید فولاد و موجودی انبارها در کشور بسیار بیشتر از تقاضای واقعی مصرفی است؛ افزایش نرخ‌ها در بازار فولاد هیجانی و با تبعیت از روند نرخ ارز در بازار آزاد است و به محض اصلاح نسبی نرخ‌ ارز، قیمت‌ها در بازار فولاد نیز عقب‌نشینی خواهد کرد.

عامل مهم دیگر، از مزیت افتادن صادرات فولاد به دلیل الزام به بازگشت ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی است. این عامل باعث می‌شود تا محصولات فولادی تولیدی در کشور در نهایت بازاری بهتر از بازار داخلی پیدا نکنند و لذا به محض اصلاح نرخ ارز، عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار فولاد قابل توجه خواهد بود.

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=5987

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + بیست =