enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

سهم ۷۰ درصدی نفت و گاز سرو از بازار کاتالیست واحدهای احیاء مستقیم/ تولید ۵ میلیون کیلوگرم کاتالیست‌های DRI

میلاد کماسی سرپرست مهندسی فروش شرکت نفت و گاز سرو در گفت‌وگو با پترومتالز با اشاره به اینکه این شرکت اولین و بزرگترین تولیدکننده کاتالیست‌های صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و فولاد است، اظهار داشت: ما به صورت تخصصی کاتالیست‌های حوزه تولید گاز سنتز را در این صنایع که بالغ بر 27 گرید کاتالیست است، تولید می‌کنیم.

به گزارش پترومتالز، کماسی تصریح کرد: این کاتالیست‌ها که در هر دو صنعت نفت و فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، جزء موارد کلیدی فرآیندی در هر واحدی هستند. تولید کاتالیست‌های صنایع فولادی ما به صورت تفکیک شده با انعقاد قراردادی با شرکت فولاد خوزستان از سال 1385 شروع شد و انتقال و تدوین دانش فنی آن در شرکت نفت و گاز سرو محقق شد. این روند به صورت چند قرارداد ادامه پیدا کرد تا نهایتا در سال 1390 توانستیم تأییدیه‌های لازم را در قیاس با تنها رقیب خارجی خود در این محصول کسب کنیم و وارد حوزه تولید صنعتی کاتالیست‌های صنایع فولاد شویم.

تولید 5 میلیون کیلوگرم کاتالیست‌های DRI

سرپرست مهندسی فروش شرکت نفت و گاز سرو در خصوص میزان تولید این شرکت گفت: تا کنون بالغ بر 5 میلیون کیلوگرم کاتالیست‌های DRI تولید کرده‌ایم و آن را به مجموعه‌های مختلف تحویل داده‌ایم. در حال حاضر هفتاد درصد صنایع فولاد کشور که واحدهای احیاء مستقیم آهن دارند از کاتالیست‌های شرکت نفت و گاز سرو استفاده می‌کنند. با توجه به واحد توسعه و تحقیقات پویا و استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز تولید، ما توانسته‌ایم از نظر مشخصات فنی کاتالیست، رقیب خارجی این محصول را در سال 95 پشت سر بگذاریم.

رشد تولید با استفاده از کاتالیست‌های سرو

مهندس میلاد کماسی پشت سر گذاشتن رکورد تولید کل سنوات قبل را در یک ماهه‌ی اول بارگذاری با کاتالیست‌های تولیدی این شرکت را یکی از افتخارات نفت و گاز سرو دانست و گفت: شرکت ما در تک‌تک ریفورمرهای بارگذاری‌‌شده توانسته تمامی رکورد کل سنوات قبل را در یک ماهه‌ی اول بهره‌برداری پشت سر بگذارد. این رکوردشکنی با سه گرید کاتالیست ریفورمر، کاتالیست خنثی، نیمه فعال و فعال و کاتالیست واحدهای پرد محقق شده است.

وی در خصوص همکاری با شرکت MME نیز گفت: ما مفتخر هستیم برای اولین بار با شرکت MME به عنوان لایسنسور دانش فنی پِرِد، تفاهم‌نامه‌ای را در سال 96 امضا کردیم و به عنوان همکار این شرکت برای اولین‌بار طرح احیاء مستقیم پرد را با کاتالیست ایرانی شرکت سرو در مجتمع فولاد بافق اجرا کرد‌یم. این مجتمع در حال حاضر سه سال است که با ظرفیت کامل در حال کار است. در کنار این صنایع فولاد از کاتالیست‌های سولفورزدایی تولیدی شرکت نفت و گاز سرو  هم استفاده می‌کنند که در واقع این نیز از افتخارات ما است. شرکت ما از چهار سال پیش به صورت کلان تأمین‌کننده این کاتالیست‌ها است.

تولید کاتالیست‌های صنایع نفت و گاز

سرپرست مهندسی فروش شرکت نفت و گاز سرو خاطرنشان ساخت: در حوزه نفت و گاز در واحدهای اوره، آمونیاک و متانول تنوع کاتالیست‌های تولیدی ما بیشتر است. در صنعت پتروشیمی هر کدام از این واحدهای پتروشیمی‌ حدود هشت گرید کاتالیست مصرف می‌کند که هر کدام روش‌های تولید مختلف، متریال متفاوت و دانش فنی مختص خود را دارند.

کماسی ادامه داد: از افتخارات ما این است که از چهار سال پیش و از زمان طرح مسجدسلیمان برای اولین بار وارد باشگاه مرتبط با شرکت‌هایی در دنیا شدیم که به صورت کامل، تمامی این پکیج را تأمین می‌کنند. پتروشیمی مسجدسلیمان برای اولین بار صفر تا صد با کاتالیست ایرانی، تولید خود را آغاز کرد.

وی افزود: در حوزه پالایشگاهی واحدهایی که تولید هیدروژن دارند از سال 85 ما نیاز کل آن‌ها را تأمین کرده‌ایم وبعد از آن هم نیاز پالایشگاه‌های مختلف مثل پالایشگاه شازند، بندرعباس، تبریز و … را تأمین کرده‌ایم. می‌توانم بگویم همه واحدهای پالایشگاهی کشور از محصولات ما استفاده می‌کنند و در کنار شرکت‌های نا‌مدار دنیا که تقریباً می‌توانم بگویم شامل سه شرکت اصلی هستند، محصول ایرانی ما نیز جایگاه خود را پیدا کرده و عملکرد بسیار خوبی نیز داشته است.

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=5996

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =