فوری
به گزارش پترومتالز، سرپرست شرکت آتیه تجارت نقش جهان قشم گفت: در سالهای گذشته و متناسب با وضعیت مالی، اعتباری و توان عملیاتی، عمده فعالیت ما در این حوزه به معاملات ساده خرید و فروش محدود میشد، اما امروز به لطف خدا اولین بخش عملیات تبدیلی ما محقق شده؛ بهگونهای که اسلب ذوبی در قالب یک قرارداد ۴ هزار تنی به اولین پارت ورق نورد شده تبدیل شده است.
حمیدرضا فروردین، سرپرست شرکت آتیه تجارت نقشجهان قشم اظهار داشت: در حوزه بازیافت ضایعات فولادی، دو نگاه متفاوت وجود دارد؛ یک نگاه، خرسک را صرفاً بهعنوان ضایعات تلقی کرده و به فروش آن بسنده میکند، اما نگاه دوم خرسک را بهعنوان ماده اولیهای در یک چرخه مولد میبیند که با توجه به رویکردهای سازمانی، ما رویکرد دوم را در دستور کار قرار دادهایم تا ضمن رعایت همه تعهدات قانونی و اخلاقی محیطزیستی، خرسک را در قالب مشارکتهای مختلف به چرخه تولید بازگردانده و از آن ارزش افزوده ایجاد کنیم.
وی با تأکید بر پرهیز از نگاه صرفاً بازرگانی به این موضوع افزود: هدف ما این نیست که خروجی فرآیند خرسک به یک معامله یکطرفه تجاری ختم شود، بلکه تلاش داریم این فرآیند به عملیاتی با ارزش افزوده بالاتر تبدیل شود؛ این نگاه در موضوع خرسک بهطور جدی لحاظ شده و طبق مأموریتی که از سوی سرپرست گروه به ما ابلاغ شد، ورود به این حوزه بهصورت عملیاتی آغاز شده است.
فروردین با اشاره به مذاکرات انجامشده در این زمینه تصریح کرد: در فاز فعلی، اولین پیمانکار وارد فرآیند شده است، به صورتی که یک حجم اولیه بهصورت آزمایشی انجام شود تا پیمانکار از نظر فنی با خرسک و الزامات آن در فضای کسبوکار خود آشنا شود و پس از انجام تستهای لازم، این امکان وجود دارد که وارد قراردادهای تبدیلی در مقیاسهای بزرگتر، مثلاً تا ۵۰ هزار تن، شویم تا خروجی خرسک به محصول نهایی تبدیل شود.
سرپرست آتیه تجارت ادامه داد: این محصول حتی میتواند دوباره وارد چرخه صادرات شود و بهعنوان مثال از طریق شرکتهای مستقر در عمان یا امارات، صادرات آن پیگیری شود که طبیعتاً ارزش افزوده بالاتری برای مجموعه ایجاد خواهد کرد.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو به موضوع اسلبها و محصولات ذوبی اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته و متناسب با وضعیت مالی، اعتباری و توان عملیاتی، عمده فعالیت ما در این حوزه به معاملات ساده خرید و فروش محدود میشد، اما امروز به لطف خدا اولین بخش عملیات تبدیلی ما محقق شده؛ بهگونهای که اسلب ذوبی در قالب یک قرارداد ۴ هزار تنی به اولین پارت ورق نورد شده تبدیل شده است.
وی تاکید کرد: در فرایند این عملیات، اسلبهای ضایعاتی به ورق های قابل استفاده در برخی صنایع تبدیل شده است به این ترتیب، نهتنها ارزش افزوده جدیدی ایجاد شده، بلکه مفهومی از تولید بدون نیاز به کارخانههای جدید و بهرهبرداری بهینه از منابع موجود نیز محقق گردیده است.
فروردین اذعان داشت: بعد از عبور از تنگناهای مالی و اعتباری، تلاش کردیم با طیب خاطر مسیر را به سمت عملیات تبدیلی هدایت کنیم و برنامه ما این است که از این پس بهجای فروش اسلب ذوبی، ورق بفروشیم و از خامفروشی پرهیز کنیم و در صورت مساعدت فولاد مبارکه، این مسیر بهصورت مستمر ادامه خواهد یافت.
سرپرست آتیه تجارت یکی دیگر از مصادیق این رویکرد را سر اسلبها دانست و گفت: سر اسلبها بهدلیل شرایط کیفی، نقصهایی بیش از اسلب ذوبی دارند، اما در آخرین مزایده برگزارشده، حدود ۵۰ هزار تن سر اسلب مورد رقابت قرار گرفت که تا این لحظه قیمت برتر متعلق به ما بوده است و در این رابطه نیز، مذاکرات تکمیلی انجام شده و انشاءالله این حجم به مجموعه واگذار میشود.
وی ادامه داد: برای کل این ۵۰ هزار تن، قرارداد مشارکت جهت تبدیل به ورق آماده شده، طرف مقابل آن را امضا کرده و در مرحله امضای ماست و برنامه ما این است که کل این محموله به سمت تبدیل به ورق هدایت شود و حتی در فروش ورقهای تولیدی نیز تلاش داریم آنها را در چرخه سازمانی خودمان و با بهترین نرخ ممکن عرضه کنیم.
سرپرست آتیه تجارت با تأکید بر لزوم تکمیل زنجیره ارزش افزود: اعتقاد دارم از لحظهای که هر محصول ضایعاتی از فولاد مبارکه حمل میشود، باید حداقل یک پله در زنجیره ارزش خود ارتقا پیدا کند؛ چه خرسکی که به اسلب یا شمش تبدیل شود و چه اسلب و سر اسلبی که به ورق برسد و حتی در برنامههای بلندمدت، مطالعاتی روی شلاک نیز در حال انجام است تا در صورت ورود به این حوزه، با بازیافت و عیارسازی، این ماده نیز به زنجیره صنعت فولاد بازگردد.
وی با اشاره به درخواستهای موجود برای اولویتدهی به شرکتهای آتیه فولاد در قراردادهای فولاد مبارکه تصریح کرد: تمام فرآیندهای فعلی در قالب مزایدههای عمومی انجام شده است و در هر موردی که کالایی دریافت کردهایم، یا قیمت پیشنهادی ما برنده بوده یا در مذاکرات تکمیلی و با رعایت کامل ضوابط کمیسیون معاملات فولاد مبارکه اقدام شده و هیچ تخفیف قیمتی برای ما در نظر گرفته نشده است.
فروردین با اشاره به قرارداد خرسک گفت: در حال حاضر قرارداد خرسک به حجم ۱۰۰ هزار تن و با بازه زمانی یکساله منعقد شده است که البته باید توجه داشت محدودیتهای محیطزیستی در این حوزه بسیار جدی است و تمام مقاصدی که خرسک به آنها حمل میشود باید در سامانه محیط زیست ثبت شده و مجوز برش داشته باشند و این موضوع، تعداد پیمانکاران و مصرفکنندگان را محدود کرده است.
سرپرست آتیه تجارت با اشاره به اینکه این شرکت طرف حساب مصرفکننده مستقیم است و هیچ مذاکرهای با واسطهها ندارد، بیان داشت: بارگیری خرسک بهدلیل شکل هندسی نامنظم و وزنهای بالا که گاهی به ۲۵ تن میرسد، پیچیدگیهای خاص خود را دارد و علاوه بر مسائل حملونقل، الزامات محیطزیستی سختگیرانهای نیز بر آن حاکم است.
وی در پایان با تأکید بر اهمیت همکاری و همدلی در این حوزه خاطرنشان کرد: حجم خرسک انباشتهشده در فولاد مبارکه طبق برآوردها بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تن است و این حجم بهصورت روزانه نیز در حال افزایش است و اگر نگاه صرفاً کارفرما–پیمانکاری بر این موضوع حاکم باشد، در بلندمدت به نفع هیچیک از طرفین نخواهد بود؛ ما قانونمداری را پذیرفتهایم، اما در چارچوب قانون، نیاز به انعطاف وجود دارد و انتظار ما این است که در موضوع خرسک، بهعنوان سرباز فولاد مبارکه دیده شویم، نه تیم مقابل؛ چراکه این نگاه، میتواند انرژی مجموعه را بهجای بروکراسی، صرف عملیات و خلق ارزش افزوده کند.
لینک کوتاه:
https://enfnews.com/?p=60368