فوری
مهندس رضا قنبری دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران در گفتوگو با پترومتالز اظهار داشت: محصولات فولادی پس از محصولات پتروشیمی و شمش فولادی، بالاترین سهم را در سبد صادرات غیرنفتی کشور دارد و ما در انجمن نورد به دنبال این هستیم که بهمنظور توسعه صادرات محصولات فولادی کشور، یک شرکت مدیریت صادرات (EMC) در یکی از مناطق آزاد کشور، تأسیس کنیم.
به گزارش پترومتالز، مهندس قنبری در مورد اهداف صادراتی این انجمن گفت: یکی از وظایف اصلی انجمن نوردکاران فولادی ایران این است که ارتباط صحیح و معناداری بین اعضای خود و تمام ذینفعان برقرار کند. وقتی بحث صادرات در میان است، ذینفعان تنها اعضای انجمن نیستند بلکه حاکمیت، اتاق بازرگانی، گمرک، بانک مرکزی، شرکتهای خارجی و حتی مصرفکنندگان نهایی، ذینفع هستند.
حفظ بازارهای موجود و نفوذ در بازارهای جدید
دبیر انجمن نورد تصریح کرد: هدف ما در وهله اول این است که بازارهای صادراتی موجود را حفظ کنیم و با افزایش رقابتپذیری مانع از این شویم که رقبا بازارهای ما را تصاحب کنند. هدف دوم ما نیز این است که بازارهای صادراتی خود را گسترش دهیم و در بازارهایی نظیر آفریقا، شرق اروپا و آسیای جنوب شرقی که تاکنون فعالیت چشمگیری نداشتهایم، حضور خود را پُررنگ کنیم و سبدی از محصولات فولادی را به این مناطق صادر کنیم.
توسعه صادرات از طریق همگرایی
مهندس قنبری خاطرنشان ساخت: در بازارهای صادراتی، ما نیاز به همگرایی و همکاری شرکتها داریم. وقتی پای صادرات در میان است، اعداد گویای همه چیز هستند و بدیهی است که ما نمیتوانیم با شرکتی که با 2 میلیارد دلار سرمایه وارد بازارهای خارجی میشود از حیث قدرتِ بازاریابی یا قیمت رقابت کنیم. در این شرایط ما باید فعالیت انفرادی را کنار بگذاریم و با همگرایی و همکاری، قدرت و رقابتپذیری خود را افزایش دهیم.
وی افزود: بر همین اساس، انجمن نوردکاران فولادی ایران تأسیس یک شرکت مدیریت صادرات (EMC) را دنبال میکند. EMCها مفهوم جدیدی در ایران و اقتصاد دنیا هستند و این شرکتها در زمینه توسعه صادرات، بازاریابی خارجی و فروش سبدی از محصولات در بازارهای خارجی به صورت تخصصی فعالیت میکنند. شرکت مدیریت صادرات، نیرو و توان شرکتها را تجمیع میکند و به ما کمک میکند تا صادرات و ارزآوری را افزایش دهیم. در حال حاضر، تأسیس این شرکت در مرحله پروپزال قرار دارد و ما قصد داریم پس از طی مراحل اولیه، این شرکت در یکی از مناطق آزاد کشور تأسیس کنیم.
میزان تولید و صادرات اعضای انجمن نورد
رضا قنبری بیان داشت: انجمن نورد، ۶۵ عضو دارد که این شرکتها در سال گذشته بیش از ۱۱ میلیون تن محصول فولادی تولید کردهاند و میزان صادرات آنها نیز بیش از ۳.۳ میلیون تن بوده است. در واقع، اعضای انجمن نورد، سومین صادرکننده بزرگ کشور پس از تولیدکنندگان پتروشیمی و شمش فولادی هستند. نوردکاران به ۱۸ کشور دنیا به صورت مستقیم صادرات دارند.
وی تأکید کرد: ظرفیت بزرگی در حوزه صادرات محصولات فولادی وجود دارد و افزایش صادرات این محصولات به رشد تولید، ایجاد مشاغل جدید و افزایش درآمدهای ارزی کشور کمک میکند. انجمن نورد از طریق برقراری ارتباط صحیح بین اعضای خود و اتاقهای مشترکِ بازرگانی و سایر ذینفعان به دنبال این است که اطلاعات شرکتها در حوزه صادرات را افزایش دهد و با ایجاد یک همگرایی سازنده، زمینه توسعه صادرات را فراهم سازد.
دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران در پایان گفت: ایجاد سازوکارها و فرآیندهای صحیح صادراتی در حوزه کیفیت محصولات، قیمت، انعقاد قراردادهای بلندمدت و اجرای به موقع تعهدات صادراتی کمک خواهد کرد تا صادرات محصولات فولادی ایران به صورت پایدار توسعه یابد و پیمودن این مسیر تنها از طریق همکاری و همگرایی میسر است.
لینک کوتاه:
https://enfnews.com/?p=6820