enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

خبرهای مهم برای صادرکنندگان میلگرد ایران/ جهش قیمت‌ها در بازار عراق

به گزارش پترومتالز، قیمت میلگرد صادراتی ایران در هفته‌های اخیر جهش قابل توجهی یافته است. شاخص پترومتالز برای قیمت میلگرد صادراتی ایران (تحویل درب کارخانه) در هفته گذشته با رشد 9.3 درصدی به 570 تا 600 دلار به ازای هر تن رسید. حالا متال اکسپرت در شماره امروز خود گزارش داده که قیمت (تحویل درب انبار) میلگرد ایرانی در بغداد 80 دلار به ازای هر تن افزایش یافته و به 700 دلار به ازای هر تن رسیده است. برخی کارخانجات عراقی نیز قیمت EXW میلگرد خود را تا 800 دلار به ازای هر تن افزایش داده‌اند. عراق بزرگ‌ترین بازار میلگرد صادراتی ایران است و رشد قیمت‌ها در این بازار خبر بسیار مهمی برای صادرکنندگان میلگرد ایران محسوب می‌شود. صادرکنندگان تُرک نیز فعلا بر بازار داخلی ترکیه متمرکز هستند و فضای خوبی برای رشد صادرات میلگرد ایران ایجاد شده است. پترومتالز ترجمه گزارش متال اکسپرت در خصوص حال و هوای بازار عراق را به فعالان و کارشناسان بازار فولاد تقدیم می‌کند.

تولیدکنندگان و بازرگانان میلگرد عراقی به افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی ادامه می دهند. افزایش غیرقابل توقف قیمت‌های پیشنهادی از سوی رقیب اصلی خارجی یعنی ایران و کمبود قراضه در عراق از دلایل اصلی افزایش قیمت‌ها به شمار می‌رود. برخی از فعالان بازار نیز تقاضای بهتر برای محصولات فولادی را به عنوان یکی دیگر از محرک‌های افزایش قیمت‌ها می‌دانند.

تولیدکنندگان میلگرد بر مبنای کوره قوس الکتریکی پس از یک ماه ثبات، قیمت‌های خود را افزایش دادند. قیمت‌های پیشنهادی میلگرد 50-60 دلار در هر تن افزایش یافت و محصول را می‌توان با قیمت 800 دلار در هر تن به صورت تحویل درب کارخانه خریداری کرد. کارخانه‌هایی که شمش را برای تولید میلگرد وارد می‌کنند، این حرکت را دنبال کردند و تلاش کردند به قیمت 750 دلار به ازای تن EXW در مقابل 690 دلار یک هفته پیش دست یابند. یکی از منابع آگاه به متال اکسپرت گفت: “تقاضا برای محصولات فولادی افزایش یافته و تقاضای روزانه ما 1500 تا 2000 تن است.” کارخانه‌های مبتنی بر کوره‌های القایی محصولات خود را با قیمت 725-750 دلار در تن EXW عمدتا در مقابل 650-675 دلار در تن EXW در هفته پیش، عرضه می‌کنند.

برخی از تولیدکنندگان مستقر در سلیمانیه تصمیم گرفتند قیمت پیشنهادی را به میزان قابل توجهی افزایش دهند و آن‌ها را با قیمت 770 دلار در تن EXW اعلام کردند. یک منبع اظهار داشت: “کارخانه‌ها به دلیل کمبود قراضه چنین قیمت‌هایی را اعلام می‌کنند. کسری زیادی در حوزه قراضه در سلیمانیه وجود دارد.” حتی کارخانه‌های منطقه بصره برای اولین بار در چند ماه گذشته پیشنهادات خود را 80 دلار در تن افزایش داده‌اند و 700 دلار در تن EXW را هدف قرار داده‌اند.

قیمت میلگرد خارجی به ویژه ایران با سرعتی سرسام آور در حال افزایش است. قیمت میلگرد ایران طی یک هفته 70 تا 80 دلار در هر تن افزایش یافت و می‌توان آن را با قیمت 610 تا 640 دلار در هر تن EXW خریداری کرد. تامین‌کنندگان ترکیه‌ای از منطقه اسکندرون پیشنهادات خود را اعلام نمی‌کنند و بر بازار داخلی متمرکز هستند. بازرگانان عراقی در بغداد نیز در پیشنهادات میلگرد خود تجدیدنظر کردند. قیمت محصولات ایرانی 80 دلار در هر تن افزایش یافت و به 700 دلار در هر تن (تحویل درب انبار) رسیده است، در حالی که قیمت میلگرد ترکیه با جهش 100 دلاری در هر تن به 900 دلار در هر تن تحول درب انبار رسیده است.

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=6932

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =