enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

برنامه فولاد خوزستان برای صادرات ۱.۵ میلیون تنی در سال ۱۴۰۲

مهندس امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان در نشست خبری خود در سومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد در پاسخ به پرسش پترومتالز گفت: برنامه فولاد خوزستان برای سال آینده صادرات ۱.۵ میلیون تنی است و ما همچنان به دنبال ارزآوری هستیم. از درآمد ارزی فولاد خوزستان که حدود ۱.۳ تا ۱.۴ میلیارد دلار در سال است، ۴۰ درصد آن برای تامین نیازهای داخلی خود شرکت است و لذا ما برنامه‌های صادراتی خود را با جدیت دنبال می‌کنیم.

مهندس امین ابراهیمی تصریح کرد: سال گذشته صادرات فولاد خوزستان به بیش از ۲ میلیون تن رسید و در اسفند سال ۱۴۰۰ به تنهایی ۴۷۰ هزار تن صادرات داشتیم. اما از ابتدای سال ۱۴۰۱ و با مصوبه عوارض صادراتی، سیاست تشویق صادرات جای خود را به تنبیه صادرات داد و سپس در ماه‌های بعد نیز قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد به شدت سقوط کرد تا جایی که برای دوره‌ای، قیمت‌ها هفته‌ای ۵ تا ۱۰ درصد کاهش می‌یافت. این شرایط دشوار باعث شد تا صادرات فخوز هم به دلیل موانع ایجاد شده بر سر راه صادرات و هم رکود بازار جهانی امسال کاهش یابد. امسال ما ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون تن صادرات خواهیم داشت.

توسعه صنعت فولاد ایران با تکیه بر بومی‌سازی

مدیرعامل فولاد خوزستان اظهار داشت: در دهه‌های گذشته بالغ بر ۲۵ هزار قطعه با صرفه‌جویی ارزی بیش از ۶۰۰ میلیون یورو در فولاد خوزستان بومی‌سازی شده است. بومی‌سازی در صنعت فولاد هم باعث تاب‌آوری در دوره تحریم‌ها شد و هم به واسطه تعمیق ساخت داخل، رشد تولید فولاد را در اوج تحریم تجربه کردیم. ظرفیت تولید فولاد کشور از ۱.۸ میلیون تن در قبل از انقلاب به حدود ۴۵ میلیون تن رسیده و تولید واقعی فولاد کشور با وجود چالش‌ها سال گذشته ۲۷.۹ میلیون تن بوده است.

مهندس ابراهیمی بیان داشت: ۱۵۲۷ سازنده داخلی در وندور لیست فولاد خوزستان قرار دارند و شرکت فولاد خوزستان از سازندگان توانمند داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند. فولاد خوزستان ۱۵۶۰ قطعه مهم را در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بومی‌سازی کرده که در نتیجه ۳۷ میلیون یورو از این محل صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ستگاه اندازه‌گیری آهن کل و آهن فلزی موجود در آهن اسفنجی برای نخستین بار در جهان در فولاد خوزستان ساخته شده است. ساخت این دستگاه منحصربفرد، افتخاری برای صنعت فولاد ایران محسوب می‌شود.

همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل فولاد خوزستان خاطرنشان ساخت: فولاد خوزستان در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، همکاری گسترده و تنگاتنگی با شرکت‌های دانش‌بنیان کشور دارد. فولاد خوزستان اقدام به شناسایی ۳۵۴ شرکت دانش‌بنیان کرده و با ۳۳۵ شرکت دانش‌بنیان وارد تعامل و همکاری شده است.

ابراهیمی افزود: فولاد خوزستان به ۵۳ شرکت دانش‌بنیان به صورت مستقیم سفارش داده و با آنها مستقیما وارد همکاری شده است.تعداد سفارشات فولاد خوزستان به شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۰، ۱۵۰ سفارش و در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱، ۱۵۲ سفارش بوده است.

از اشتغال‌زایی تا حمایت از محیط زیست

ابراهیمی با اشاره به چالش‌هایی که پیش‌روی صنعت فولاد خوزستان است، عنوان کرد: فولاد خوزستان باوجود تمام چالش‌ها همچنان پایبند به مسوولیت‌های اجتماعی خویش است. در صنعت با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستیم و ما در مجموعه فولاد خوزستان یک جامعه ۱۶هزار نفری داریم که تحت تاثیر تحریم‌های شدید دشمن قرار دارد حتی یک‌بار نیز با هک مجموعه روبه‌رو شدیم. در کنار تمام این مسائل، چالش‌های انرژی را از سر می‌گذرانیم. با تمام این شرایط در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی، نخستین اقدام ما حفظ اشتغال در این مجموعه است. ۱۶ هزار نفر اشتغال‌زایی در مجموعه فولاد خوزستان داریم که حدود ۵ هزار نفر آن بازنشسته هستند. مهم‌ترین بخش مسوولیت‌های اجتماعی این شرکت، باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان است که علاقه‌مندان بسیاری در استان دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه محیط‌زیست نیز اقدامات بسیاری در فولاد خوزستان انجام داده‌ایم؛ در سال گذشته افزون بر ۱۴۰۰ پروژه در حوزه محیط‌زیست تعریف کرده‌ایم. میزان فضای سبز مجموعه نزدیک به ۵۰۰ هکتار است. در کنار ایجاد ۲۴ هکتار کمربند سبز، به دنبال احداث پارک کوهستانی نیز هستیم. وی همچنین تاکید کرد: آمادگی داریم تمام زمین‌هایی را که در اختیار این شرکت قرار داده می‌شود به فضای سبز تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در ادامه اضافه کرد: مجموعه‌های صنعتی بسته‌ای برای باشگاه‌داری ندارند؛ با این حال شرکت فولاد خوزستان توجه به حوزه ورزش را ضروری برمی‌شمرد و معتقد است که باشگاه فولاد نیز هویت مردم خوزستان محسوب می‌شود.

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=7072

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + هشت =