enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

بررسی ساختار بازار فولاد ایران در فروردین امسال + جداول تفصیلی و نکات بسیار مهم

اختصاصی پترومتالز؛ شیرین نیکوحرف: بررسی ساختار عرضه، تقاضا و حجم معاملات زنجیره فولاد در بورس کالا در فروردین امسال نشان می‌دهد که بازار فولاد در برخی حلقه‌ها همزمان با کاهش شدید عرضه، با افزایش عطش تقاضا روبرو بوده است. عرضه میلگرد در بورس کالا در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته 42 درصد کاهش داشته و همزمان حجم معاملات میلگرد در بورس کالا 51 درصد بیش از فروردین سال گذشته بوده است. عرضه تیرآهن نیز در بورس کالا در فروردین امسال 31 درصد کمتر از فروردین سال گذشته بوده اما حجم معاملات آن تغییر چندانی نداشته است. این امر نشان می‌دهد در حالی که خصوصاً در مقاطع طویل فولادی عطش تقاضا بیشتر شده، بازار همزمان با کمبود روبرو بوده است.

در ورق گرم نیز روند تقریباً مشابهی دیده می‌شود: حجم عرضه ورق گرم 22 درصد کمتر از فروردین سال گذشته بوده، در حالی که حجم معاملات تنها 7 درصد نسبت به فروردین سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

در بخش شمش و آهن اسفنجی، حجم معاملات در بورس کالا نسبت به فروردین سال گذشته افزایش شدیدی را تجربه کرده است. حجم عرضه شمش در بورس کالا در فروردین امسال 8 درصد بیش از فروردین سال گذشته بوده و حجم معاملات آن نیز افزایش 106 درصدی را تجربه کرده است.

به همین ترتیب، حجم عرضه آهن اسفنجی نیز نسبت به فروردین سال گذشته 48 درصد افزایش یافته و رشد تقاضا باعش شده تا حجم معاملات آن در بورس کالا، 144 درصد بیش از فروردین سال گذشته باشد. علی‌رغم افزایش شدید حجم معاملات آهن اسفنجی و شمش در فروردین امسال، این امر به افزایش عرضه میلگرد در بورس کالا منجر نشده است و عرضه میلگرد 42 درصد کمتر از فروردین سال گذشته بوده است.

در جداول زیر عرضه و معاملات زنجیره فولاد در فروردین سال‌های 1402 و 1401 با هم مقایسه شده است:

بررسی ساختار عرضه و معاملات زنجیره فولاد توسط پترومتالز نشان می‌دهد که نسبت حجم معاملات به عرضه‌ها در بورس کالا، در برخی حلقه‌ها خصوصاً میلگرد، تیرآهن و آهن اسفنجی نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. در فروردین امسال 96 درصد آهن اسفنجی عرضه‌شده در بورس کالا معامله شده است؛ در حالی که در مجموع سال گذشته کمی بیش از 50 درصد آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالا معامله شده بود.

همچنین در فروردین امسال، 99 درصد تیرآهن عرضه‌شده در بورس کالا معامله شده است؛ در حالی که سال گذشته 70 درصد عرضه‌های تیرآهن معامله شده بود. برای میلگرد که نسبت حجم معاملات به عرضه‌ها در سالیان اخیر کمتر از 25 درصد بوده، این نسبت در فروردین امسال به 58 درصد رسیده است.

نکته مهم دیگر این است که فروردین امسال، بازار هیچ کمبودی در بخش شمش و اسلب احساس نکرده است و نسبت حجم معامله به حجم عرضه‌های شمش و اسلب، به ترتیب 47 و 23 درصد بوده است.

در جدول زیر ساختار عرضه، تقاضا و معاملات زنجیره فولاد در فروردین سال 1402 را ببینید:

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=8046

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 3 =