enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

پیش‌ بینی قیمت ها در بازار فولاد ایران در هفته جاری (۳۰ اردیبهشت تا ۵ خرداد)

به گزارش پترومتالز، در هفته منتهی به ۲۹ اردیبهشت در مجموع شاهد ثبات نسبی توأم با افزایش جزئی قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۰.۴ درصد افزایش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۲۶۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۵۰۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۲۸۴۶۵ تومان به ازای هر کیلو رسید. در ابتدای هفته گذشته قیمت‌ها مقداری در بازار فولاد افزایش یافت و سپس در پایان هفته بخش بزرگی از افزایش قیمت‌ها پس گرفته شد.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۱۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۵.۶ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون  ۲۳۳۰۵ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۵۴۰۲ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، افزایش ۴۲۸ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۱.۹ درصدی داشت.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۰۵۴۴ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۲۳۹۳ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹۲ تومان به ازای هر کیلو یا ۰.۹ درصد افزایش یافت.

فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت ۱۲.۴ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۳.۴ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۳۶ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۹۳ درصد حجم عرضه شده شمش، معامله شد.

در هفته گذشته در مجموع شاهد کاهش ۱۵۵۰ تومانی نرخ دلار (معادل ۳ درصدی) در معاملات بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۵۲۲۵۰ تومان به ۵۰۷۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با افزایش جزئی ۴۲ تومانی در هفته گذشته به ۳۸۵۰۲ تومان است.

برای بازار داخلی فولاد پیش بینی می‌شود که در هفته پیش رو شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها توأم با برخی نوسانات نه چندان بزرگ باشیم. به نظر می‌رسد اراده بازارساز فعلا بر تثبیت قیمت‌ها در سطوح فعلی قرار گرفته و این امر از نحوه اعلام قیمت‌های پایه آهن اسفنجی و شمش فولادی در بورس کالا مشخص است. قیمت پایه عرضه آهن اسفنجی در روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۲۴۵۲ تومان به ازای هر کیلو است و این قیمت به نوعی سیگنال کانال قیمتی ۲۵۰۰۰ تومانی را برای کف قیمت میلگرد می‌دهد. عامل مهم دیگر، نرخ ارز است: نرخ دلار در بازار آزاد در دو هفته اخیر ۲۶۰۰ تومان کاهش یافته و اگر بازار ارز ثبات داشته باشد، آن دسته از مبادی که نرخ‌های خود را بالا اعلام می‌کنند، مجبور خواهند شد نرخ‌ها را بیش از پیش به نرخ‌های کف بازار نزدیک کنند. به زودی عامل‌های دیگر نیز وارد فضای بازار فولاد می‌شوند: از ابتدای خرداد، تخصیص سهیمه مواد اولیه در بورس کالا به صورت سیستمی و از طریق سامانه بهین‌یاب صورت خواهد گرفت که ممکن است در ابتدای به‌کارگیری این رویه، قدری از تقاضا روی تابلو بورس کالا کاسته شود. از سوی دیگر، توانیر برنامه اولیه محدودیت مصرف برق صنایع را اعلام کرده و ظاهراً محدودیت‌ها از ۱۵ خرداد آغاز خواهد شد. بسته به میزان این محدودیت‌ها، ممکن است شاهد درجاتی از افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد باشیم.

منبع: فراطرح فولاد

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=8435

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =