به گزارش
پترومتالز، در راستای استفاده بهینه از خطوط ریلی ذوب آهن اصفهان، بازسازی و بهرهبرداری از خطوط ریلی ۲۲ و ۲۳ سرباره کوره بلند شرکت در حال انجام می باشد. بدین منظور با تنی چند از تلاشگران این عملیات گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.
سید فریدون کورنگی، معاون مدیر راه آهن و ترابری شرکت گفت: خطوط راه آهن از شریان های اصلی تولید می باشند و بدلیل شرایط خاص حمل و نقل داخل شرکت (جابجایی چدن و سرباره با استفاده از پاتیل) در بین خطوط راه آهن کشور، بیشترین بار محوری وسایل نقلیه ریل رو، با ۴۰ تن بار محوری را دارا هستند. این عدد در سایر خطوط ریلی کشور حداکثر ۲۲ و نیم تن می باشد لذا جهت بهره برداری بهینه لازم است عملیات نوسازی و بازسازی آنها در اولویت قرار گیرد.
معاون مدیر راه آهن و ترابری شرکت تصریح کرد: این پروژه شامل نوسازی کامل خطوط راه آهن به طول ۵۸۰۰ متر است که اقدامات انجام شده برای آن عبارتند از : دمونتاژ کامل خطوط ریلی و برداشت پلاک های فرسوده، جمع آوری بستر زیر ریل و انتقال به خارج از کارگاه شامل حجم زیادی از خاک و بالاست (حدود ۲۸۰۰۰ متر مکعب)، زیرسازی اولیه، تسطیح طول عملیات به عرض ۸ متر ، مونتاژ ریل و تراورس، زیرکوبی و استحکام خطوط، بهره برداری آزمایشی ،اصلاح مجدد و برطرف نمودن عیوب احتمالی.
سعید نصیری، سرپرست حرکت در مدیریت راه آهن و ترابری شرکت نیز اضافه کرد: خطوط ریلی ۲۲ و ۲۳ از خطوط استراتژیک و حساس کارخانه می باشند که ارتباط بین کوره بلند ۱ و ۲ و دانه بندی و تل سرباره را برقرار می سازند لذا در فرآیند تولید و کارکرد کوره بلند ها، نقش کلیدی دارند.
وی افزود: در دستورالعمل و پاسپورت اجرائی به صورتی برنامه ریزی شده که قطارهای حامل پاتیل های سرباره از خط ۲۲ به تل سرباره اعزام و از خط ۲۳ باز می گردند، در مدت نوسازی بدلیل مسدود شدن یکی از خطوط، تمامی مراحل اعزام و بازگشت قطارها از یک خط انجام می گیرد که مستلزم برنامه ریزی، کنترل، دقت و تلاش بیشتر پرسنل حرکت، ضمن هماهنگی با مدیریت های مرتبط می باشد، در همین زمینه دو دستگاه لکوموتیو با کادر کامل حرکت جهت انجام فعالیت های مرتبط با تعمیرات و انجام مانورهای برنامه ریزی نشده، پیش بینی گردید.
یونس رجبی، کارشناس مسئول تعمیرات خط نیز خاطرنشان کرد: در طی ۵۵ سال بهره برداری از این خطوط کنترل، تعمیرات، نگهداری و تعویض آنها در مواقع اضطراری به صورت مستمر انجام می گرفت اما بدلیل استفاده مداوم، نوسازی آنها و همچنین تعویض ۵ دستگاه سوزن تغییر خطوط ریلی در دستور کار قرار گرفت، تعویض خطوط در چند فاز برنامه ریزی گردید که فاز اول به طول ۵۰۰ متر و به مدت ۲۰ روز شروع گردید.
وی بیان کرد: خطوط قبلی از نوع کاستیلی بوده و خطوط جدید با تیپ K تماماً با استفاده از ریل (UIC ۶۰) محصول تولید داخلی شرکت ذوب آهن به متراژ حدود ۱۲۰۰۰ متر انجام می گردد.