enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

بازار فولاد و ارز زیر ذره‌بین پترومتالز/ حجم پایین عرضه شمش و چالش‌های بازار فولاد

به گزارش پترومتالز، امروز یکشنبه ۴ دی شاهد افزایش نرخ‌ها در بازار آزاد ارز بودیم و متأسفانه قیمت دلار در بازار آزاد وارد کانال ۴۱ هزار تومانی شد. نرخ ارز در بازار آزاد در حال حاضر ۴۰ درصد بالاتر از نرخ نیمایی است!

در بازار داخلی فولاد امروز شاهد افزایش نسبی قیمت‌ها بودیم. در حال حاضر، کف قیمت میلگرد در بازار ۱۸۵۰۰ تومان و سقف آن ۱۹۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است. قیمت متوسط میلگرد (تحویل درب کارخانه) در بازار امروز تقریباً با افزایش ۲۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته به ۱۹۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

در روز ۵ دی، شمش بلوم با قیمت پایه ۱۴۱۰۵ تا ۱۴۹۷۷ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده در بورس کالا عرضه می‌شود. هفته گذشته، قیمت پایه عرضه‌های شمش فولادی در محدوده ۱۳۰۵۰ تا ۱۴۲۶۴ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده قرار داشت. فولاد زرند ایرانیان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده است و ۱۰۵۲۵ تن شمش با نرخ ۱۴۱۰۵ تومان به ازای هر کیلو روانه بازار می‌کند.

روز دوشنبه ۵ دی، بدون درنظر گرفتن عرضه‌های پریمیومی، حجم عرضه‌های شمش، تنها ۷۰ هزار و ۱۲۵ تن است. این یکی از پایین‌ترین حجم عرضه‌های شمش در سال جاری است. برای مقایسه، حجم عرضه‌های شمش در بسیاری از هفته‌ها در سال جاری بیش از ۲۰۰ هزار تن بود. با این حجم از عرضه شمش، #پیش_بینی می‌شود که شاهد افزایش قیمت آن نسبت به هفته گذشته باشیم. در واقع، حجم پایین عرضه شمش و ابطال معاملات آهن اسفنجی در هفته جاری، نشانگر چالش‌های بزرگ بازار فولاد در شرایط فعلی است. البته پنجم دی، ۲۰ هزار تن شمش در قالب نهایی شدن قیمت در قراردادهای کشف پریمیوم نیز عرضه می‌شود.

امروز بورس کالا طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی تنها تولیدکنندگان پایین‌دستی (نوردکاران) می‌توانند شمش از بورس کالا خریداری کنند و بدین ترتیب، خرید شمش توسط بازرگانان ممنوع شد. پترومتالز در تحلیلی تأثیر این ابلاغیه بر بازار فولاد را بررسی کرد. این گزارش را می‌توانید از وب‌سایت پترومتالز یا از اینجا بخوانید.

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=5612

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =