enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

اختلاف نظر صمت و بورس کالا/ سه عامل کاهشی بازار فولاد/ به نیمه دوم فواره خوش آمدید!

به گزارش پترومتالز، کش و قوس‌های عرضه شمش فولادی در بورس کالا در هفته جاری نشان داد که وزارت صمت و بورس کالا در خصوص تعیین قیمت پایه شمش فولادی اختلاف نظر دارند. بورس کالا قیمت پایه را به روال سابق (بر اساس بازه مثبت و منفی 3 درصد قیمت کشف‌شده شمش در دو هفته اخیر) اعلام کرد؛ در حالی که شنیده‌ها حاکی از این است که وزارت صمت فرمول‌هایی را پیشنهاد داده بود که باعث می‌شد تا قیمت پایه شمش شدیداً کاهش یابد. یکی از فرمول‌های صمت این بوده که قیمت آهن اسفنجی ملاک قرار گیرد و نرخ آهن اسفنجی 65 درصد نرخ پایه شمش فولادی باشد و فرمول دیگر نیز تعیین قیمت پایه شمش بر اساس نرخ فوب شمش CIS و ارز نیمایی (دلار 28500 تومانی) است.

در راند اول مباحثات، بورس کالا تغییر فرمول پایه در هفته جاری را نپذیرفت اما در ادامه ممکن است وزارت صمت تغییر فرمول را به ستاد تنظیم بازار ببرد. وزارت صمت از هفته گذشته تاکنون به انحای مختلف سعی کرده که ریزش قیمت فولاد را به بازار سیگنال دهد.

واقعیت‌ها نیز به نفع کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار فولاد است. به طور مشخص سه عاملی کاهشی در بازار فولاد وجود دارد: نرخ دلار از 60 هزار تومان به 48 هزار تومان کاهش یافته و برخی معتقدند که این نرخ به زیر 45 هزار تومان هم خواهد رسید. عامل دوم، سیاست‌های تنظیم بازاری وزارت صمت و مهم‌تر از همه الزام به عرضه 100 درصدی تولیدات در بورس کالا است. عامل سوم نیز رفع کامل محدودیت‌های گازی و افزایش تولید است. این سه عامل در بستر ضعف تقاضای واقعی مصرفی برای فولاد (خصوصاً مقاطع طویل) و فرار تقاضاهای سرمایه‌ای از بازار فولاد (به دلیل کاهش نرخ ارز) باعث کاهش قیمت‌ها در بازار خواهد شد. تقاضا برای عرضه‌های شمش و مقاطع طویل در بورس کالا در قیمت‌های فعلی احتمالاً به شدت افت خواهد کرد. همین کاهش شدید تقاضا احتمالاً فضایی ایجاد خواهد کرد تا وزارت صمت با اصرار بیشتری تغییر فرمول قیمت پایه شمش را پیگیری کند.

قیمت‌ها در بازار فولاد از اواسط آذرماه تا هفته نخست اسفند رشد بسیار شدیدی را تجربه کرد و مثل فواره قیمت همه محصولات فولادی به هوا پرتاب شد. حالا شاهد نیمه دوم فواره هستیم. وزارت صمت با تغییر فرمول قیمت پایه شمش به دنبال این است که این فواره زودتر به نقطه کف برخورد کند و بورس کالا ظاهراً ترجیح می‌دهد که حرکت نیمه دوم فواره، اسلوموشن و آهسته باشد.

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=7083

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 4 =