enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

بازار فولاد و ارز زیر ذره‌بین پترومتالز/ آغاز اصلاح قیمت‌ها در بازار فولاد/ فروش شمش در بورس کالا با دلار ۳۴ هزار تومانی

به گزارش پترومتالز، امروز یکشنبه ۱۱ دی شاهد افزایش نسبی نرخ‌ها در بازار آزاد ارز بودیم. نرخ دلار در بازار آزاد که روز گذشته تا ۳۹۵۰۰ هم پایین آمده بود، امروز عمدتاً در کانال ۴۰۰۰۰ تومانی قرار داشت.

در بازار داخلی فولاد امروز بالاخره شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم. کاهش قیمت‌ها چیزی بود که پترومتالز #پیش_بینی کرده بود و انتظار داریم شاهد اصلاح بیشتر قیمت‌ها در بازار فولاد باشیم. در حال حاضر، کف قیمت میلگرد در بازار ۱۹۲۰۰ تومان و سقف آن ۲۰۹۰۰ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است. قیمت متوسط میلگرد (تحویل درب کارخانه) در بازار امروز تقریباً با کاهش ۱۵۰ تومانی نسبت به روز گذشته به ۱۹۹۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. بار دیگر باید تأکید کنیم که بازار فولاد ایران در حلقه پایانی یعنی مصرف محصولات فولادی گرفتار ضعف اساسی است؛ انتظار داریم همین ضعف همزمان با اصلاح نسبی نرخ ارز، زمینه اصلاح قیمت‌ها در بازار فولاد را فراهم سازد.

در روز ۱۲ دی، شمش بلوم با قیمت پایه ۱۴۵۰۰ تا ۱۶۳۱۹ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده در بورس کالا عرضه می‌شود. هفته گذشته، قیمت پایه عرضه‌های شمش فولادی در محدوده ۱۴۱۰۵ تا ۱۴۹۷۷ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده قرار داشت. فولاد خوزستان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده است و ۲۰۰۰۰ تن شمش با نرخ ۱۶۳۱۹ تومان به ازای هر کیلو روانه بازار می‌کند.

روز دوشنبه ۱۲ دی، حجم عرضه‌های شمش، ۱۱۰ هزار و ۱۰۰ تن است که حدود ۴۰ هزار تن بیش از حجم عرضه‌های غیرپریمیومی هفته گذشته است. افزایش حجم عرضه‌ها نکته مثبتی است و می‌تواند نگرانی نسبت به اختلالات طرفِ عرضه را کاهش دهد. متال بولتن قیمت میانگین شمش صادراتی ایران را ۴۷۷.۵ دلار به ازای هر تن اعلام کرده؛ اگر این قیمت را معادل سقف قیمت پایه عرضه شمش قرار دهیم، بدان معناست که فولادسازان شمش را فردا با دلار ۳۴ هزار تومانی به صورت Ex-work در بورس کالا می‌فروشند و دغدغه حمل تا بندر و بازگشت ارز با نرخ نیمایی را هم ندارند.

با پترومتالز آینده بازار فولاد را ببینید.

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=5825

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − سیزده =