enfnews logo

فوری

اشتراک گذاری

تأثیر محدودیت‌های گاز بر تولید فولاد و آهن اسفنجی ایران/ انتشار گزارش آماری تولید ماهانه زنجیره فولاد

اختصاصی پترومتالز؛ شیرین نیکوحرف: بررسی و پایش پترومتالز نشان می‌دهد که تولید فولاد ایران در بهمن‌ماه سال جاری با افزایش 6 درصدی نسبت به دی‌‌ماه به 2 میلیون و 82 هزار تن رسید. همچنین تولید آهن اسفنجی نیز در بهمن‌ماه با افزایش 15 درصدی نسبت به دی‌‌ماه سال جاری، به 1 میلیون و 331 هزار تن رسیده است. در بهمن‌ماه همچنان تولید زنجیره فولاد تحت تأثیر محدودیت‌های گاز قرار داشته به‌طوری که تولید آهن اسفنجی کشور در بهمن‌ماه نسبت به آذرماه امسال، 39 درصد کاهش یافته و تولید فولاد میانی کشور نیز در بهمن‌ماه، 21.4 درصد کمتر از آذر سال جاری بوده است.

در بهمن‌ماه سال جاری نسبت به دی‌‌ماه، تولید شمش فولادی (بیلت و بلوم) و اسلب به ترتیب 2 و 13 درصد افزایش یافته است. دی‌ماه اوج محدودیت‌های گاز بود و تولید فولاد کشور در این ماه شدیداً کاهش یافت.

در تصویر زیر روند تولید فولاد و آهن اسفنجی ایران در سه ماه گذشته را ببینید:

روند تولید ماهانه فولاد میانی ایران

علی‌رغم ظرفیت‌های فولادسازی که در یک سال اخیر به بهره‌برداری رسیده‌اند، در بهمن‌ماه امسال تولید فولاد میانی کشور 2 درصد کمتر از بهمن‌ماه سال گذشته بوده است. این امر نشان می‌دهد که محدودیت‌های گاز برای فولادسازان ایرانی در سال جاری در مجموع بیش از سال گذشته بوده است.

در بهمن‌ماه امسال، تولید بیلت و بلوم ایران 9 درصد کمتر از بهمن‌ماه سال گذشته بوده اما تولید اسلب 10 درصد بیشتر از بهمن‌ماه سال گذشته بوده است.

در تصاویر زیر روند تولید ماهانه فولاد میانی، بیلت و بلوم و اسلب ایران را ببینید:

روند تولید ماهانه آهن اسفنجی

بررسی روند تولید ماهانه آهن اسفنجی ایران توسط پترومتالز نشان می‌دهد که از آبان ماه امسال، تولید ماهانه آهن اسفنجی کشور کمتر از ماه مشابه سال قبل بوده است! در آبان 1401، تولید آهن اسفنجی 21 درصد کمتر از آبان سال گذشته، در آذر‌‌ماه امسال 14 درصد کمتر از آذر سال گذشته، در دی‌ماه امسال 42 درصد کمتر از دی‌ماه سال گذشته و در بهمن‌ماه 20 درصد کمتر از ماه مشابه سال قبل بوده است.

در واقع، آثار محدودیت‌های مصرف گاز به وضوح از آبان‌ماه امسال در حجم تولید آهن اسفنجی کشور قابل مشاهده است. علی‌رغم مدیریت بهتر کمبود برق در تابستان امسال، شاهد این هستیم که کمبود گاز در زمستان سال جاری، تأثیر شدیدتری بر صنعت فولاد نسبت به سال گذشته داشته است.

در تصویر زیر روند تولید ماهانه آهن اسفنجی کشور را ببینید:

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه:

https://enfnews.com/?p=7152

بر چسب ها

مقالات مرتبط

تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =